Technika

Použití ruční brzdy v zimě

single-image

Při parkování vozidla v zimních podmínkách je klíčové správně používat ruční brzdu a zohlednit různé situace. Následující text poskytuje doporučení a vysvětlení správného postupu.

Většina řidičů automaticky zařadí rychlost a zatáhne ruční brzdu, aniž by si uvědomila důležité aspekty tohoto jednoduchého aktu. U automatických převodovek je obvykle poloha „P“ spojena s parkovací západkou, která blokuje celou převodovku. I přesto, že na rovině lze vozidlo ponechat v klidu, v kopcích je vhodné předtím, než vozidlo plně zatíží parkovací západku, zatáhnout ruční brzdu.

Nedodržení tohoto postupu může zbytečně zatěžovat parkovací mechanismus převodovky, což může vést k potížím při vyřazování parkovacího stupně. Navíc, i když první rychlostní stupeň může mít kratší převod než zpátečka, obě rychlosti by měly spolehlivě podržet vozidlo na místě díky kompresi motoru.

V některých situacích, například parkování mezi auty nebo na rovině, není ruční brzda nutná. V tomto případě by však měl řidič zvážit, zda by vozidlo mohlo být odsunuto dozadu nebo dopředu, pokud se vozidlo před ním nebo za ním pohne.

V kopci je naopak použití ruční brzdy vždy doporučeno. Při stání v kopci bez zapnuté ruční brzdy zbytečně namáháte převodovku a další součásti pohonného řetězce. Správný postup zahrnuje zastavení vozidla na brzdách, vypnutí motoru s zařazenou jedničkou, zatáhnutí ruční brzdy a postavení vozidla „na ručku“, až poté, co je vozidlo pevně stacionární.

I při použití ruční brzdy v kopci by měla být rychlost zařazena jako dodatečná pojistka proti případnému selhání ruční brzdy. Při stání v kopci je také vhodné vytočit kola proti obrubníku pro dodatečnou stabilitu.

Správný postup a uvážlivost při používání ruční brzdy v různých situacích mohou předejít problémům a zajistit bezpečné parkování vozidla v zimních podmínkách.

V zimním období však hrozí přimrznutí brzdového obložení ke kotouči, což pak způsobí nebývalé problémy. V zimě tedy doporučujeme zajišťovat auto především jen rychlostí a jen na krátkou dobu a ne v extrémních mrazech teprve zatahovat ruční brzdu. S tím souvisí i doporučení neparkovat auto přes noc v kopci. To pak buď musíte riskovat povolení převodovky a možnost svévolného pohybu vašeho vozu z kopce anebo v opačném případě přimrznutí ruční brzdy.

Jakmile brzdy přimrznou, na kluzkém povrchu se nerozjedete. Přední kola začnou „hrabat“, zabrzděná zadní kola autu nedovolí se pohnout, tlačit vozidlo téměř nejde. Hrozí tak poškození jak předních pneumatik, tak brzd.

Mohlo by se vám líbit