Technika Zajímavosti

Vůz ze sériové výroby překonal 500km/h

single-image

Asi každý to zkusil. Ideálně na rovné dálnici v Německu výmačknout ze svého vozu co to jde. 180, 220, 250 nebo i více a pak se mohl začít chlubit známým a kamarádům. V poslední době padl nový rychlostní rekord se sériovým vozem. Postarala se o něj malá americká značka SSC se svým modelem Tuatara.

Tyto pokusy o rekordní počin se provádí ve dvou směrech a výsledek se průměruje. Logicky vyplývá, že jeden pokus tedy musel být ještě větší než ten zapsaný v knize. Během něj vůz dosáhl dokonce 532,93 kilometrů v hodině.

Rekord byl zajet na uzavřené silnici poblíž Las Vegas v Nevadě. Řidičem byl účastník závodu v Le mans Oliver Webb. “Auto by zvládlo ještě více. V lepších podmínkách bych mohl jet ještě rychleji,” řekl po dokončení svých rekordních jízd, které musí následovat do hodiny po sobě. Auto stále ještě zrychlovalo, Webb ale svůj pokus musel ukončit kvůli výraznému bočnímu větru. “Dostali jsme se velice blízko k teoreticky dosažitelným číslům, o to úžasnější je, že se nám to povedlo na normální silnici, ne na nějakém okruhu,” říká majitel firmy Jerod Shelby. Jak by asi většina z nás čekala, tento Shelby není příbuzným se slavným úpravcem Fordů Carollem Shelbym.

Tuatara z Guinnessovy knihy rekordů vyřadilo jízdu švédského Koenigseggu Agera RS, který v roce 2017 zvládl 447,19 km/h. Ještě předtím drželo rekord Bugatti Veyron Super Sport se 431,07 kilometru za hodinu (2010). Tuataru pohání dvojitě přeplňovaný 5,9litrový osmiválec o výkonu 1305 kilowattů při použití paliva E85, tedy 85procentní směsi bioethanolu s benzinem, případně 1007 kilowattů na v USA obyčejný jednadevadesátioktanový benzin. Karbonová karoserie s hliníkovými deformačními zónami má aktivní aerodynamické prvky a na supersport nebývale nízký součinitel odporu vzduchu 0,279. Cena začíná na 1,9 milionu dolarů, tedy asi 44 milionech korun.

Mohlo by se vám líbit