Rady a tipy Zajímavosti

Faradayova klec

single-image

V létě se můžeme setkat na cestách autem s různými zážitky a jedním z nich je, pokud nás zastihne silná bouře. Každou vteřinu udeří na celém světě asi sto blesků. Ročně usmrtí asi tisíc lidí. Můžeme být ale klidnější právě v tom autě než někde ve volné přírodě.

Jak víme z fyziky, automobil funguje jako takzvaná Faradayova klec, po jejímž povrchu elektrický výboj sklouzne do země.

Pokud se při jízdě v autě, do něhož uhodí blesk, nedotýkáte ničím vodivým karoserie auta, nebo pokud se kovové části auta nedotýkáte některou částí svého těla, blesk po vozidle sjede a vybije se do země. Vy si tak úderu blesku za jízdy obvykle ani nevšimnete. Karosérie tedy při bouřce posádku dobře chrání (což samozřejmě neplatí pro motocykl). Tolik alespoň říká teorie. Jenže v praxi je všechno složitější…

V první řadě doprovází úder blesku do automobilu oslnivý záblesk a ohlušující rána. Řidič se obvykle lekne, trhne volantem a může havarovat. Dalším rizikem je, že se výboj může dovnitř automobilu dostat po vodičích od antény rádia, takže by mohl ublížit člověku, který se dotýká ovladačů radiopřijímače. Pneumatiky sice obsahují vodivý uhlík, takže by měly elektrický výboj svést do země, ale přesto se může stát, že se propálí a vůz se pak chová jako při prasklé pneumatice. Na karosérii navíc může po nějaký čas zůstat zbytkový náboj, takže člověk, který z vozu vystupuje, může dostat ránu.

Jeden nedávný příklad z Ruska, do Peugeotu 206 uhodil blesk. Do auta se dostal anténou, kterou zničil stejně jako lak na střeše, a pokračoval až ke kolu. Z něj se dostal do kovové konstrukce pneumatiky, tu roztrhal a nakonec vystřelil díru v asfaltu. U muže v autě ale naštěstí nedošlo k žádnému zranění a vůz prý po vlastní ose dokonce dojel do cíle – samozřejmě po výměně kola. V některých případech může blesk také rozhodit elektronické senzory auta a multimediální systém nebo palubní navigaci, rozhodně však nejde o smrtelně nebezpečnou záležitost, jak by se mohlo zdát.

Přesto odborníci i řidičům radí, aby při bouřce raději zastavili na nějakém nevyvýšeném místě a počkali, až řádění živlů skončí. Závěrem tedy je, že je bezpečnější za bouřky cestovat autem než jít pěšky.

Mohlo by se vám líbit