Rady a tipy

Přezouváte na léto, nebo dojíždíte zimní?

single-image

Období výměny zimních gum za letní je za námi, avšak ne všichni tak učinili. Některým se to i vyplatilo v momentě, kdy nám ještě skoro v květnu začalo sněžit. Je ale dobré s výměnou pneu otálet?

Příčina je jasná. Zákon praví, že přes zimu mají mít pneumatiky hloubku dezénu alespoň 4 mm, zatímco v létě stačí 1,6 mm. Zimní pneumatiky v létě zákon nezakazuje a proto lidé, když se dostanou pod ty 4 mm, tak gumy ještě nechají na dojetí přes léto. Netuší pak, že pro ušetření několika stokorun riskují v extrému i své životy.

Problematika se dá řešit obutím celoročních gum, ale jak řekl první a po něm každý zaměstnanec pneuservisu: „celoroční si nekupujte, ty jsou na nic jak v létě, tak v zimě“. A měl tak trochu pravdu. Brzdná dráha a „upevnění“ auta v zatáčkách neumožňuje žádné krajní hodnoty. Takže ve výsledku se dá trochu říci i to, že spíše jsou na zimu i na léto spíš přítěž, než dobrá volba. Existuje jedno základní pravidlo. Nepoužívejte celoroční pneu pokud najedete více jak 7000 km za rok a pokud jste nuceni vyjet i při náledí, nebo extrémním vedru. Tedy pokud nemáte v zásobě druhý vůz, či druh dopravy, který by zaručoval v těchto případech náhradní řešení.

Zimní pneumatika je vyrobena tak, aby se co nejrychleji zahřála, tedy v létě se velice snadno přehřívá. Funkce pneumatiky pak je ta tam. Bylo naměřeno, že z rychlosti 100 km/h je brzdná dráha delší až o 40 m. Co víc, v tom momentě, kdy letní pneumatika auto zastaví, tam zimní jede rychlostí cca 48 km/h. Tedy v případě, že se čelně střetnou ve stejném místě 2 řidiči na letních, nebo 2 řidiči na zimních dělá doslova „smrtelný“ rozdíl.

Víc asi není třeba dodávat. Každý svého štěstí strůjcem. Škoda je pak, když neuváženost jednoho ohrozí život druhého.

Mohlo by se vám líbit