Rady a tipy

Stěrače a ostřikovače – jak prodloužit jejich životnost?

single-image

Jeden z nejdůležitějších bezpečnostních prvků, aniž bychom si to uvědomovali. Schválně si spočítejte, kolikrát za jednu jízdu jejich služeb využijete. Samozřejmě se na silnicích najdou i tací kaskadéři, kteří je od doby, co jim voda do ostřikovačů došla, nepoužili už několik týdnů, nicméně, chceme-li mít dobrý výhled, je dobré je neničit naší nedbalostí.

Stěrače stírají
Jedno ze základních pravidel. Stěrače slouží ke stírání kapaliny, nikoliv k čištění/odloupávání zaschlých, pevných částic pomocí vody do ostřikovačů. Ať jde o nějaký ulpělý větší hmyz, nánosy bahna nebo jiné nečistoty, je lepší okno očistit ručně nebo v myčce. Stíráním těchto nerovností z povrchu čelního či zadního okna poškozujeme „břity“ stěračů, což můžeme časem pocítit v podobě nesprávně setřeného okna. Pak je na čase poškozené části stěračů vyměnit.

Zamrzlé okno
Pokud necháte stěrače pozvolna odmrznout, je to to nejlepší, co pro ně můžete udělat. V momentě, kdy přimrzlé stěrače zapnete, ať již omylem nebo cíleně, mohou se poškodit. Za prvé tím můžete uškodit samotným ramenům, která se v nejhorším případě mohou i ulomit a za druhé můžete poškodit samotné “břity”. Nejen, že při jejich násilném odtržení od skla vznikají na jejich povrchu praskliny, nesvědčí jim ani přejíždění přes sklo pokryté ledovými krystaly. Následné stírání už nemusí být vůbec efektivní a budete je muset opět nechat vyměnit.

Zamrzlé ostřikovače
Před zimou je samozřejmě nutné vyměnit vodu do ostřikovačů za zimní, nemrznoucí směs. Pokud to neuděláte, riskujete poškození. V momentě, kdy kapalinu měníte, je nutné veškerou „letní“ směs dostat ven z hadiček – jak z těch, co vedou kapalinu k přednímu i zadnímu sklu.

Vypínání automatického stírání v tunelové myčce
Spousta automobilů je v dnešní době vybavena režimem automatického stírání oken, což je samozřejmě skvělá vychytávka, která nám zajistí ještě pohodlnější jízdu v dešti či vánici, nicméně, dbejte na to, abyste tuto funkci vypli pokaždé, kdy jedete do automatické, tunelové myčky. Stěrače by mohly být poškozeny kartáči.

Když už to jinak nejde
Věděli jste, že se „stírátka“ testují na počet setření? Obecně jsou testována na půl milionu setření, čehož ale bohužel nelze v běžném provozu dosáhnout. Čas na výměnu pozná řidič sám. Sklo je po setření flekaté a na okně zůstávají nesetřené části bránící rozhledu řidiče.

Výrobci doporučují kupovat vždy stěrače vlastní značky, jelikož byly konstruovány přesně pro daný model.

Mohlo by se vám líbit