Historie

Stefan Bellof, jezdec, který měl talent

single-image

Pokud nejste opravdu zarytý fanoušek motorsportu, tak je velice pravděpodobné, že jste o tomto talentovaném a velmi nadějném jezdci z Německa, nikdy neslyšeli. Pokud však zmíníme Severní smyčku okruhu Nürburgring, tak to už by vám mohlo znít o něco povědoměji. Svoji přezdívku Zelené peklo, nemá pro nic za nic. Jedná se o trať 20 km dlouhou a plnou nebezpečných zatáček. No a tento talentovaný jezdec ji dokázal projet v čase, který nikdo nepřekonal přes 30 let.

Řeč bude o pilotovi Stefanu Bellofovi, jenž svým výkonem uvedl do naprostého šoku, všechny přítomné. Člověk, který 28. května 1983 stanovil rekord na tři dekády na jednom z nejnáročnějších okruhů na světě, jenž měl již zmiňovanou přezdívku Zelené peklo, nebo také Eifelský hřbitov. Tento okruh v pohoří Eifel se řadí mezi nejnáročnější a nejzákeřnější okruhy ze všech a smrt zde byla na denním pořádku. Dnes se tu místo závodění testují závodní, ale i sériové vozy.

K rekordu nedošlo během závodu, jak by si mohl člověk myslet, ale během tréninku. A to během tréninku na vytrvalostní závod v Nürburgringu na 1000 km, kterého se účastnila šestice vozů Porsche 965 skupiny C. Šlo o dvakrát turbené 2,6 litrové ploché šestiválce, které dosahovaly výkonu až 474 kW, což je přibližně 650 koní. Jedno však bylo trochu jiné. Bellof byl známý i svými technickými znalostmi a rád si vozy upravoval podle svého. Jeho vůz měl 13″ kola a jinu geometrii zavěšení.

Bellof měl velké ambice a chtěl to jednou někam dotáhnout. Proto se chtěl předvést továrnímu týmu značky, která dodávala motory pro F1. Stanovil si čas Jochena Masse (6:16:85), který se mu nakonec podařilo o 5 s překonat. Při průměrné rychlosti 202 km/h to byl náskok cca 275 m. Při srovnání času tehdejšího mistra F1 Dereka Bella, náskok činil půl minuty, což znamená 2 km ztráty.
Při závodě, na který trénovali si Bellof udělal náskok 25 s. Jenže vyhráli emoce a mladý, nezkušený závodník havaroval v zatáčce v rychlosti 275 km/h a musel ze závodu odstoupit. Přesto mu vrátka do nejlepších míst motosportu byla zeširoka otevřena.

Záčátek u Bellofa byl hodně podobný jako u mnoha jiných jezdců. Vše začalo u závodů na motorkách, kde závodil i se svým bratrem Georgem, s kterým zároveň tvořil i nerozlučnou dvojici.
První velký úspěch přišel v roce 1980 v závodě Karting Championship, kde vyhrál titul šampiona Německa. Tento úspěch nezůstal bez povšimnutí, a ještě tentýž rok se Bellof dostal do stáje Formule Ford, kde celý šampionát také vyhrál. Dále se mu, co se týče vítězství, ve formuli 3 tolik nedařilo. Přesto se mu díky jeho talentu, podařilo postoupit k místu testovacího pilota u Týmu Maurer Motosport. Ten už závodil ve Formuli 2. I zde prokázal svůj um a vedení týmu ho obsadilo jako hlavního jezdce, kde v šampionátu jako nováček skončil na celkovém 4 místě.

Bellof tehdejší scénu ovládl. A to především díky své rychlosti a manévrům, na které by si sotva troufnul kdejaký ostřílený veterán. Z Maurer Motosport postoupil do továrního týmu Rothmans Porsche Team, což na tehdejší dobu opravdu něco znamenalo. A právě pod Rothmans Porsche Team, Bellof zajel nový rekordní čas Severní smyčky s časem 6:11:13 na dlouhých 35 let.

O rok později dostal nabídku do McLaranu F1, kde testoval s Martinem Brundlem a Ayrtonem Sennou. Oproti těmto pilotům předvedl nadmíru dobré výkony, a proto s těmito velikány zamířil na sezonu 84 do týmu Tyrell Racing.

Ze začátku se Bellofovi moc nedařilo. Avšak při Velké ceně Monaka ukázal, co dokáže. Tehdy padaly z nebe kapky velikosti hrachu. Kvalifikoval se jako dvacátý a jako jediný nepřeplňovaný monopost.* Ve finále z toho však vyšlo třetí místo a jeden z nejúžasnějších výkonů v historii motorsportu.

Bellof odjel dohromady dvanáct závodů. Avšak díky nekonkurenceschopnému stroji, si již žádný zajímavý úspěch nepřipsal. Ještě je třeba zmínit, že i kvůli porušovaní pravidel členů týmu Tyrell, byly výsledky všech jeho jezdců anulovány.

I následující sezonu zůstal Bellof u Tyrellu. A to i přes to, že věděl, že se zastaralými stroji, není příliš velká šance na úspěch. Pokud Bellof dojel, jeho pozice se pohybovala na konci první desítky. Jeho největším úspěchem bylo 6. místo na portugalském GP.

Sezónu 85 už však Bellof bohužel nedokončil. Zemřel při tragické nehodě ve vytrvalostním závodu Spa v Belgii. Při předjíždění Jackieho Ickxe v neslavně proslulé zatáčce Eau Rouge zavadil svým Porsche o jeho zadní část. To mělo za následek jeho srážku se svodidly.

Jeho kolega z týmu, Martin Brundle, prohlásil, že byl nejrychlejším pilotem od dob Gillese Villeneuva. Podle nepotvrzených informací, měl dokonce pro rok 86, slíbené místo u Ferrari. To jen dokazuje nakolik dobrý byl. Avšak neměl dostatek času to pořádně předvést…

* Monopost – sportovní automobil s otevřenou střechou a nekrytými koly.
** foto – Retro Depo

Mohlo by se vám líbit