Rady a tipy

Jaký je rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami?

single-image

Pro řadu lidí, zejména pokud žijí v zemích s extrémním počasím, je používání dvou sad pneumatik – jedné na léto a jedné na zimu – povinné. Jaký je ovšem mezi letními a zimními pneumatikami rozdíl?

Zimní pneumatiky

Mezi letními a zimními pneumatikami existují tři podstatné rozdíly: struktura, složení gumy a dezén běhounu.

  • Zimní pneumatiky mají větší podíl přírodního kaučuku, díky čemuž v chladném počasí zůstávají pružné. Čím je pneumatika měkčí, tím má lepší kontakt s povrchem vozovky. To zlepšuje přilnavost a ovládání vozu. Na rozdíl od letních pneumatik, které při nízkých teplotách rychle tvrdnou, zimní pneumatiky podávají nejlepší výkon při teplotách pod +7 °C.
  • Zimní pneumatiky také mají v blocích běhounu tisíce drobných drážek, které odvádějí vodu a předcházejí aquaplaningu. Tyto drážky se zarývají do čerstvého i rozbředlého sněhu a ledu a zajišťují optimální přilnavost k vozovce.
  • Rovněž mají hluboký vzorek běhounu, což vytváří dutiny pro sníh. Je překvapivé, že ke sněhu nic nepřilne lépe než sníh samotný. Udusaný sníh přilnavost zvyšuje stejně jako trakci, která vozidlo na zasněžené nebo zledovatělé vozovce tlačí dopředu.

Rozdíl:

  • Zimní pneumatiky jsou nejúčinnější při teplotách pod +7 °C.
  • Letní pneumatiky jsou nejúčinnější při teplotách nad +7 °C.

Jak zimní a letní pneumatiky ovlivňuje teplota

Zimní pneumatiku poznáte podle symbolu „sněhová vločka na hoře“ vytlačeného na boční stěně. Symbol udává, že pneumatika splňuje bezpečnostní kritéria pro jízdu v zimním počasí.

Další rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami spočívá v tom, že zimní pneumatiky by se měly vyměnit, když hloubka dezénu dosáhne 4 mm, zatímco doporučovaná minimální hloubka dezénu letních pneumatik činí 3 mm. Jak vidíte na v této grafice, brzdná dráha se s klesající hloubkou dezénu prodlužuje. Nová pneumatika, s 8mm vzorkem, zastaví rychleji než pneumatika s 4mm vzorkem a mnohem rychleji než pneumatika, které už zbývá jen 1,6 mm. Jakmile se běhoun opotřebí na hloubku méně než 4 mm, přínosy zimní pneumatiky mají na sněhu či ledu už jen minimální nebo vůbec žádný účinek.

Letní pneumatiky

  • Letní pneumatiky přinášejí lepší celkový výkon v teplejších měsících. Mají poměrně tvrdé složení, které při mírnějších teplotách měkne, aby se dokázalo přizpůsobit suché i mokré vozovce.
  • Letní pneumatiky mají méně drážek než zimní pneumatiky, ale mají v běhounu speciálně navržené proužky, které minimalizují aquaplaning. Ty při vyšších teplotách zajišťují podélně i bočně lepší přilnavost na suché i mokré vozovce.
  • Letní pneumatiky se sice vyrovnají s většinou povětrnostních podmínek, nejsou však vhodné do drsnějšího, chladnějšího podnebí. Mají tvrdší složení s menším obsahem přírodního kaučuku než zimní pneumatiky. Toto složení začíná při teplotách pod +7 °C tvrdnout a může být křehké. Naopak se dokážou přizpůsobit vyšším teplotám, aniž by příliš změkly. To znamená, že letní pneumatiky mají nižší tření, a jsou proto výhodnější pro spotřebu paliva.
  • Letní pneumatiky obvykle mají jednoduchý vzorek běhounu ve tvaru bloků, což jim na vozovce dává velkou kontaktní plochu. Výsledkem je vynikající ovládání vozu a velký vliv na brzdnou vzdálenost. Při teplotách od +15 °C výše vozidla s letními pneumatikami zastaví o šest až sedm metrů dřív než auta se zimními pneumatikami.

Srovnání brzdění ze 100 km/h do zastavení > 15 °C

Mohlo by se vám líbit