Rady a tipy Život řidiče

Kontrola tlaku v pneumatikách

single-image

Většina řidičů je zvyklá kontrola pneumatiky v době, kdy se mění na zimní nebo letní. Po většinu zbylého času si jich nevšimnou – pokud neřeší defekt. Přitom kontrola správného tlaku v pneumatikách je jedna z klíčových aspektů při kontrole vozu.

Nezávislé průzkumy říkají, že až tři čtvrtiny řidičů jezdí na pneumatikách s nevyhovujícím tlakem – samozřejmě jsou většinou podhuštěné. Přitom většina výrobců pneumatik uvádí, že pneumatiky mají drobný únik, který je nutný čas od času zkontrolovat a dofouknout. „Záleží to na počtu ujetých kilometrů, na konkrétní pneumatice i ráfku, může se to zkrátka lišit,“ vysvětluje Libor Budina, manažer Road Safety Autoklubu ČR. „Dříve se doporučovalo kontrolovat tlak v pneumatikách při každém druhém tankování, teď asi bude stačit jednou za čtrnáct dní nebo za měsíc, podle toho, kolik kilometrů najezdíte.“ „Vždy se řídí hodnotami tlaku, které předepisuje výrobce automobilu,“ říká Martin Šípek z bruntálského servisu BP Autosport. „Ten se navíc většinou liší podle zatížení vozu. Takže když jedete v zimě autem na lyže celá rodina, bude to chtít gumy trochu přifouknout, než když jezdíte sám do práce,“ vysvětluje.

Podhuštěné pneumatika může v případě ostrého manévru způsobit katastrofu. „Každopádně je náchylnější na mechanické poškození a kvůli většímu valivému odporu zvyšuje i spotřebu paliva,“ vypočítává dva hlavní argumenty Libor Budina z Autoklubu.

Pneumatiky by se měly hustit za studena a kontrolovat jednou za měsíc a to i v případě chytrých ventilků.

Mohlo by se vám líbit