Rady a tipy

Vhodná obuv při řízení vozidla

single-image

Máme tady jaro. Po dlouhém čekání se kromě toho astronomického dostavilo i to pravé teplé a slunečné. Spoustu z nás to začalo vybízet k tomu, abychom obměnili šatník a pomalu, ale jistě i botník. Určitě je každému z nás jasné, že ne každá bota je vhodná na řízení automobilu. Jaké problémy může nesprávné obutí za volantem přinést? A jak na tuto problematiku nahlíží zákon?

Při řízení je důležité mít dostatečný cit v nohách. Pokud si na řízení vozu obujeme boty s vysokou, silnou, hrubou a tvrdou podrážkou (což se týká především zimy), v jarních měsících se to týká především bot s byť i drobným podpatkem, může se nám snadno zkomplikovat sešlapování pedálů. Chodidlo je v takovýchto botách velmi zpevněno nebo v případě podpatku nepřirozeně položeno a řidič si musí při ovládání pedálů poradit bez potřebné přirozené ohebnosti. Podpatky mají ještě k tomu nevýhodu vratkosti, což se může vymstít například při prudkém brždění a nebo naopak rozjíždění, kdy je potřeba zacházet citlivě se spojkou.

Až se ještě více oteplí, přijdou na řadu sandály, pantofle a žabky. Ty se vám mohou z nohy jednoduše semknout, vy poté při jejich lovení můžete nechtíc v plné rychlosti břinknout o pedál brzdy a problém může být na světě. Nehledě na to, že se vám tento typ boty může velmi jednoduše pod pedálem i zaklínit.

Jízda na boso také není dobrý nápad. Prudké sešlápnutí pedálu by mohlo být velmi bolestivé, což by mohlo znamenat prodloužení brzdné dráhy. Podle automobilky Citroen průměrný evropský řidič za svou kariéru musí 142x nouzově zabrzdit, aby zabránil srážce. V německu například platí, že pokud nemá řidič při srážce nazuty vhodné boty, pojišťovna mu nemusí uhradit vzniklou škodu na vozidle.

U nás není obuv v zákoně o silničním provozu nikterak upravena, nicméně v zahraničí by se vám mohlo stát, že pokud zvolíte obuv, která není zákonem či vyhláškou při řízení povolena, zaplatíte pokutu. Nehledě na to, že riskujete nejen prázdnou peněženku, ale především možné narušení bezpečnosti sebe sama, ale i ostatních účastníků provozu.

V průzkumu, který probíhal ve Velké Británii, došli k závěru, že špatná obuv za volantem může být nebezpečná. 27 % respondentů z řad řidičů uvedlo, že již mělo problémy při řízení způsobené špatným typem obuvi. Dalších 5 % pak uvedlo, že u nich nevhodně zvolená obuv zapříčinila nebezpečné řízení nebo dokonce nehodu.

Mohlo by se vám líbit