Auta

Mini Cooper

single-image

Původní Mini se stal britskou ikonou 60. let, přičemž jeho výroba začala už na konci srpna v roce 1959. Mini se stal velice populární a svou oblibu si udržel několik dekád, i když vypadal pořád stejně.

Mini byl uveden na trh v době kdy Británie pociťovala nedostatek paliva po Suezské krizi. Na současnou situaci tehdy zareagoval British Motor Corporation a prodávala tohoto drobečka jako Morris Mini-Minor a Austin Seven. Hlavním konstruktérem, jenž navrhl vůz včetně designu byl Sir Alec Issigonis.

Mini byl i přes svou velikost, inzerován jako rodinné auto. Přišlo totiž s něčím revolučním, co dnes používá drtivá většina aut. Výhodou se stalo řešení konstrukce ,,vše vepředu,,. To znamenalo motor, převodovku i náhon předních kol na přední část vozu. A právě revoluční bylo i umístění motoru napříč. Díky tomu vzniklo spoustu prostoru pro cestující a umožnilo to menší velikost auta. A to i přes fakt, že na tehdejší poměry, bylo vážně malé.

Příkladem úspornosti byl například i chladič, který musel být na boku motorového prostoru, než jak to bylo běžné. Dalším raritním prvkem bylo umístění převodovky do olejové vany motoru. To mělo za následek menší nároky pohonného ústrojí na prostor, především tedy do šířky.

Dnes motor před první nápravou, má většina aut. Zvláště u těch, která kladou důraz na prostor v interiéru a zároveň to musí dávat i nějaký ekonomický smysl. Mini s takovýmto uspořádáním sice nebylo první, avšak stalo jedním z jeho neslavnějších novátorů.

Například takový Volkswagen si tento fakt, jak praktické by to mohlo být, uvědomil v 70 letech kdy vyvíjel model Golf jako nástupce ,,brouka,,. Oproti tomu třeba Škodovka, se až do 80. let držela konceptu ,,vše vzadu,,.

Obyčejný Mini měl maximální rychlost 116 km/h. Avšak brzy se objevili verze Cooper a Cooper S, jenž disponovali větším výkonem. Pro srovnání. Běžný Mini disponoval silou 34 koní. Cooper 55 koní a S verze dokonce 70, což je dvojnásobek, oproti normální verzi.

Mini se vyráběl v různých karosářských provedení, ačkoli vypadalo stále stejně. V roce 1994 koupilo značku Mini BMW, pod kterým se vyrábělo ještě až do roku 2000. O rok později byl představen nový nástupce. Větší a těžší mini, avšak stále roztomilý svou velikostí a vzezřením. A i přes změnu vlastníka si uchovalo svůj zájem. Do roku 2000 se původních Mini prodalo přes 5,3 milionu kusů. A právě od té doby se za mnohem menší dobu podařilo prodat přes 4,7 milionu vozů, což dokazuje neustálý zájem o tyto prcky.

Mohlo by se vám líbit