Rady a tipy Život řidiče

Nafta nebo benzín?

single-image

Pří koupi nového vozu si můžeme klást otázku jakou značku, jaký model, jakou barvu
nebo jaký motor? Mezi nejčastější volbou je rozhodování mezi benzínem a naftou.

Co se týče naftových motorů, tak jejich popularitou otřásla nedávno aféra Dieselgate. Volkswagen falšoval pomocí softwaru výši hodnot vypouštěných emisí oxidů dusíku při homologačních testech a poté i v reálném provozu. Další problém pak nastal ve chvíli, kdy některá města zakázala vjezd starším naftovým vozům do svých center.

Vraťme se ale k věci. To jaký motor si vybrat, tak na to vám jednoznačnou odpověď nikdo nedá. Důležité je si ujasnit, co od vozu očekáváme a na jaké účely ho chceme využívat. Od toho si pak spočítáte, jaký motor se vám více vyplatí.

Vůz s benzínovým motorem se hodí více pro řidiče, kteří s vozidlem nenajezdí ročně desítky tisíc kilometrů, zvláště když jsou to delší trasy. Benzínové auto se ideálně hodí do městského provozu, kdy musíte často stát na semaforech nebo jedete jen krátkou trasu. Dále ještě krátké trasy na nákup či návštěvu příbuzných. Výhodou je nižší pořizovací cena takového vozu. To samé platí i o náhradních dílech a servisu. Při tankování benzínu se můžete řídit oktanovým číslem, které určuje jeho kvalitu. Čím vyšší oktanové číslo, tím má benzín dokonalejší spalování (platí tedy, že čím blíže hodnotě 100, tím lépe).

Když benzínové vozy se hodí na krátké vzdálenosti, tak ty naftové najdou své pravé využití v opačném stylu jízdy. V případě, že auto využijete často na delší vzdálenosti, ať už pracovní záležitosti či jen proto, že často cestujete, tak v tom případě se vyplatí naftový vůz. Orientačně by se o dieslu dalo uvažovat, když najezdíte cca 20 000 kilometrů ročně. Pokud by jste naftový vůz využívali jako benzínový, motor by se více namáhal a rychleji opotřeboval. Je třeba počítat s tím, že cena aut s dieslovým motorem bude vyšší, než u těch benzinových. To samé platí i v případě pojištění. Obzvláště u starších, ojetých vozů. V případě jízdy delších vzdáleností, se vám tato investice vrátí na nižší ceně pohonných hmot. V současnosti není cena mezi benzínem a naftou tolik rozdílná, a tak se to projeví jako dlouhodobá investice. Z hlediska spotřeby, záleží také na značce a typu vozu. V případě nižší spotřeby se prvotní investice může značně urychlit. Výhodou dieslů je i to, že si poradí s větší zátěží. To znamená, že je to ideální volbou v případě, že máte v plánu přepravu většího počtu lidí, přepravu nákladu nebo jízdu s přívěsem. U nafty se její kvalita určuje cetanovým číslem, které udává její vznětovou charakteristiku. Čím vyšší je cetanové číslo, tím má vůz lepší výkon, lépe startuje a má tišší chod.

Benzínový motor:
+ nižší pořizovací cena (jsou i výjimky)
+ levnější servis, údržba a náhradní díly
+ efektivnější při jízdě na krátké vzdálenosti
+ nižší povinné ručení
+ vyšší odolnost pří nízkých teplotách
– vyšší spotřeba paliva
– vyšší cena pohonných hmot
– menší výkon při nižších otáčkách

Naftový motor:
+ vyšší výkon
+ nižší spotřeba paliva
+ nižší cena pohonných hmot
+ vyšší odolnost motoru, tím pádem i delší životnost
+ efektivnější při nízkých a středních otáčkách
+ lepší snášenlivost vyšší zátěže vozu
– vyšší pořizovací cena
– vyšší náklady na servis a výlohy s tím spojené
– neefektivní na kratší vzdálenosti
– citlivost na nízké teploty (v zimě se mu nemusí chtít startovat)

Mohlo by se vám líbit