Rady a tipy Život řidiče

Celoroční pneu

single-image

Celoroční pneumatiky se stávají stále populárnější mezi motoristy, protože pak nemusí myslet na zimní či letní přezutí. Zbaví se i nutnosti uskladnění druhé sady. Jenže jak už to tak bývá, všechno má svá pro a proti.

Od 1. listopadu do 31. března je podle legislativy v České republice nutné dodržovat zimní obutí. Avšak jak již bylo zpočátku zmiňovánu, existuje alternativa, kdy není nutné na takové věci myslet. Samozřejmě není řeč o těch, co jezdí na zimních pneumatikách celoročně (což není samozřejmě zakázané).

Celoroční obutí lze tedy provozovat i v zimním období. Podmínkami jsou jen 4 mm hloubky dezénu a označení M+S, čímž disponuje většina celoročních pneumatik. Navíc nám tedy nehrozí ani pokuta 2000 Kč a ztráta jednoho trestního bodu.

Alternativou proti zimnímu obutí, se tedy stávají celoroční pneumatiky, které dříve platili za kompromis, jenž nikdy nemůže poskytnout vlastnosti a výhody letních gum v létě a zimních opět v zimě. A ačkoli se výrobci tomu zpočátku bránili, tak se tento trend stává stále více populárním, díky čemuž na to musí reagovat i velké, zavedené značky

Výhody
Tou první a už zmiňovanou výhodou je ta která plyne už z názvu. Lze je používat celou sezonu. Vlastník nemusí řešit výměnu a stresovat se z blížícího se termínu nebo narvaných servisů.
Odpadá i nutnost skladování další sady. Ta se při špatném uskladnění může celá znehodnotit nebo zkrátit životnost a způsobit rychlejší opotřebení. Poslední dobou je počasí opravdu nevyzpytatelné. V zimě je jak na jaře a v dubnu zas může nasněžit. Z toho důvodu může mít taková pneumatika lepší vlastnosti než už přezutá letní.

Nevýhody
Také zřejmá nevýhoda je opět předvídatelná. A to že v létě bude mít lepší vlastnost letní pneumatika a v zimě zas ta zimní. V praxi to znamená, že celoroční pneumatika je stále pouhým kompromisem, která se při testech pravidelně umísťuje někde na půl cesty. To vše jde i v ruku v ruce s bezpečností provozu. Vozidlo s celoroční sadou se za sucha nikdy nevyrovná brzdné dráze vozu s letními pneu. A to samé platí v zimě na sněhu a dešti. Proto se u profesionálních servisů spíše setkáme s názorem, že průměrné letní a zimní pneu bude vždy lepší než celoroční obutí.

Mnoho lidí, kteří si je pořídí, vidí v celoročních pneumatikách i výhodu finanční. Místo dvou sad stačí koupit jednu. Jenže je potřeba počítat i s faktorem, že celoroční obutí nedisponuje takovým nájezdem jako letní pneumatika a jen o něco málo výraznějším než obutí zimní. Když si tedy sečteme nájezdové vzdáleností dvou sad vs jedné celoroční, vyjde nám ve finále, výhodnější vlastnit sady dvě.

Závěrem
Celoroční obutí se nejvíce vyplatím těm, co ročně najedou jen pár tisíc kilometrů. V takových případech se celoroční obutí vyplatí. Doporučuje se především u městského popojíždění a pro řidiče, který vyrazí na cestu ve sněhu a za námrazy, pouze spontánně. A naopak člověk, který ví, že v zimě bude muset vyjet na dlouhé vzdálenosti a dálnice, tak ten by určitě měl sáhnout po zimní sadě.

Mohlo by se vám líbit