Rady a tipy Život řidiče

První servis ojetého auta

single-image

Po zakoupení jakéhokoliv i jen lehce ojetého vozu je více, než rozumné udělat první servis. Některé servisní úkony je zapotřebí udělat určitě, jiné stačí pouze zkontrolovat.
První servis ojetého vozu je sice další náklad, může ale ušetřit násobně větší náklady v blízké budoucnosti.

Znáte to. Známý zoufale chrlí špínu na nějaký bazar, nebo soukromého inzerenta, od kterého zakoupili “špatné” auto. Neuvědomí si však, že prodávaný vůz také mohl dlouhou dobu stát nepoužívaný na místě. Takový vůz může mít problém např. s autobaterií, které klesá hodnota nabití úměrně s dobou, po kterou není v provozu. Většina techto nářků je způsobena právě podceněním prvního servisu.

Olej a filtry
Každý zkušenější provozovatel automobilu, či automechanik vám doporučí ihned vyměnit olej a filtry, především abyste měli jasný přehled o jeho poslední výměně a mohli tak určovat následující interval výměny další.

Rozvody
Rozvody je potřeba především zkontrolovat. Odborník vám poradí, jestli jsou zhruba ve stavu jejich nájezdu. Podle toho se rozhodnete, jestli je udělat nové, nebo ne. Výměna rozvodů, což se nemusí týkat jen řemenů, je už nákladnější zákrok. Pokud máte ale auto, u kterého spoléháte na mnohaletou službu a chcete mít prostě stoprocentní jistotu, pak je udělejte. Máte klid. Případně si nechte automechanikem odhadnout jejich budoucí nájezd a s určitou rezervou je nechte vyměnit ještě chvilku před tímto odhadem.

Brzdy a brzdový systém
Brždění vozidla je jedním z nejdůležitějších bezpečnostních prvků. Krom kontroly opotřebení destiček a kotoučů, jejichž hodnotu vám automechanik vyjádří jak v procentech, tak v počtu kilometrů, které s předpokladem ještě ujedou, je dobré zkontrolovat i brzdové vedení, tzn. hadičky a v neposlední řadě i stav brzdové kapaliny. Brzdová kapalina by se měla měnit zhruba každé dva roky. Spousta řidičů tento interval ale nedodržuje. U brzdové kapaliny se měří zejména bod varu, jehož hodnota postupem času klesá a tím i brzdný účinek.

Stav kol a pneumatik
Už po rychlé kontrole lze na pneumatikách poznat jejich opotřebení, nebo viditelné vady. Pokud se na plášti objeví trhliny, či boule, je jejich výměna nutná. Zde se jedná zase o velice nebezpečný risk. Krom vad na pneumatikách je ihned znatelná i hloubka dezénu, která má zákonem určené parametry pro letní i zimní gumy, a také správně nastavená geometrie.

Špatně nastavená geometrie nejen, že neudrží auto bez aktivní kontroly za jízdy rovně na silnici, ale také může za nerovnoměrné opotřebení pneumatik, kdy např. vnitřní strana pláště bude totálně sjetá v jedné sezóně, kdežto vnější vás bude mást prakticky novým vzorkem. Vy pak nabudete dojmu, že je pneu v mimořádném stavu a mezitím si z vnitřní strany prodřete plášť, což je při vyšší rychlosti i o život.

Začarovaný kruh oprav souvisí ještě s uložením kol. Jaké jsou vůle na čepech, stabilizátorech, ramenech, nápravách, ložiskách… Tyto vůle mohou mimo jiné právě neustále geometrii kol rozhazovat a následuje předchozí scénář, nehledě na to, že můžete platit geometrii stále dokola.

Provozní kapaliny
Kromě již zmíněného oleje a brzdovky je potřeba zejména před zimním obdobím zkontrolovat stav nemrznoucí kapaliny v chladícím systému, v ostřikovačích a elektrolytu v akumulátoru. Nemrznoucí kapaliny jsou jasné. Podcenění chladící kapaliny by mohlo přestat aktivně chladit motor, ten by se mohl přehřát a auto bude nutné v momentě přehřátí odstavit, nebo v extrému může dojít až k vážnému poškození motoru. Ostřikovače jsou v zimě celkem důležitou součástí každodenního provozu, takže její zamrznutí a nefunkčnost může způsobit i nehodu. To samé platí i pro stav stěračů. Špatný stav elektrolytu v baterii vás zase nemusí pustit ani na cestu, případně ještě lépe – na zpáteční cestu.

Ostatní nedostatky
Při prvním servisu, a vlastně i po prvních pár hodinách strávených v novém ojetém voze, se přijde na nějaké další nedostatky. Namátkou nesvítící světlo, nefunkční napájení zapalovače, nefuknční stahování okének, nebo vyhřívání jedné ze sedaček. Často, a to doufejte, se jedná při opravě o banální výměnu pojistky. I tyto drobné nedostatky je ale dobré dát co nejdříve do kupy, protože drobných poruch doprovodný přístrojových systémů samo ubývat nebude.

Závěrem
Jsem rád, že jste si celý článek jistě podrobně přečetli. Není však vyloženě nutné si všechny tyto úkony pamatovat, nebo si je po každé koupi ojetého vozu dohledávat. Jediná nejdůležitější věc je prostě do servisu co nejdříve zajet. Kvalitní autoservis určitě nebude mít problém vám prověřit všechny standardní věci a předat doporučení pro váš konkrétní případ. Určitě tedy nekupujte auto, které má cenu sta procent vašich připravených financí. Nechte si rezervu. Nebo není nemožné při výběru auta, které na váš strop sahá, ale vy ho zrovna nutně potřebujete, část vozu raději zaplatit leasingem (kdy už to nevyjde nevýhodně) a zhruba takových 15 – 30 tisíc si nechat jako rezervu. Nehledě na nutné přihlašovací poplatky, technickou kontrolu, dálniční známku, sezónní pneu, první palivo (Už vám někdo prodal auto s plnou nádrží?)… Položek, které po koupi vozu budete muset platit je zkrátka hodně a první servis je rozhodně jednou, dost podstatnou, z nich.

Mohlo by se vám líbit