Rady a tipy

5 nejčastějších chyb pro životnost dieselového motoru

single-image

Dieselové motory jsou právem řazeny mezi velice spolehlivé pohonné jednotky. Jsou ale případy, kdy se řidiči nevědomky a vlastní vinou tento zákon podaří úspěšně zbourat. Můžeme naznačit, že se zejména jedná o způsob používání vozu a na tom by měl výběr pohonné jednotky stát především.

  1. Město vs. dlouhé trasy – je asi nejznámějším pravidlem, že benzinové vozy se hodí spíše do města a diesely na dálnice. Ano. Je to tak. Dieselové agregáty jsou stavěné na konstantní delší zatížení, kdy se potom můžete při pozorné údržbě dostat na neuvěřitelné nájezdy. Není se ale tedy čemu divit, že při krátkém popojíždění a častém vypínání a zapínání motoru dieselové auto ničíme daleko rychleji, než to benzinové. Pokud jste tedy mladá dáma na vesnici, která pracuje 2 km od domu a občas jenom zajede 10 km do města na nehty nebo nákup, tak doporučujeme spíše malý „benzíňák“ typu Fabie, než „tédéíčko v kombíku“.
  2. Vychladnutí a ohřátí motoru – u dieselových jednotek je oproti benzínovým motorům mnohem důležitější motor nechat chvilku na volnoběh zahřát a po dojetí třeba minutu dochladit. Prostě po startu nechat motor minutu běžet, než zařadíme rychlost a vyrazíme na cestu, poté klidný režim jízdy v nižších otáčkách, než se teplota oleje vyšplhá alespoň nad 70° C, kdy začne teprve pořádně fungovat mazání. Studený olej je tužší a je třeba ho tedy rozehřát do správné provozní teploty. Životnost motoru také prodlouží dochlazení. Častý je případ, kdy po 140 km rychlosti na dálnici řidič zabrzdí na pumpě a do tří vteřin vypne motor. Daleko více dieselu chutná třeba minutu počkat s vyřazenou rychlostí na místě, než motor vypneme.
  3. Včasné výměny oleje – u vozů do nájezdu 200 000 km je doporučený interval pro výměnu oleje 25 000 km, u vozů nad tuto hodnotu se zkracuje na 15 000 km. Nedodržovat tyto intervaly, nebo ideálně si je ještě zkracovat také v závislosti na stylu jízdy, je sázka na špatnou loterii. Motor nedá vědět hned, že je mu ubližováno, dříve nebo později však přijde tvrdá odpověď v podobě zadřeného motoru, nebo prasklé hlavy atd. Je dobré myslet čas od času také na olejové aditivum.
  4. Kvalitní pohonné hmoty – zde je samotné téma naprosto jasné, ale není to jen o tankování u prověřených benzínek, ale doporučujeme též jako v minulém bodě sem tam využít nějakého palivového aditiva. To by teoreticky mělo zachránit i více součástek, než jen samotný motor. Např. vstřiky, turbo a celkově vyčistit motor.
  5. Hurá, chiptunning – zde nadpis možná trochu mate. Nesnažíme se vás uvrtat do chiptunningu, ba právě naopak. Už jen holý fakt, že automobilky provádí vývoj a výpočty motorů na určitý výkon a spotřebu paliva. Vše se snaží ve vlastním poměru udržet v co nejlepších hodnotách a zároveň zařídit bezpečnost a provozuschopnost vozu na co nejdéle. Oproti tomu nějaká malá firmička, co vám zbastlí na rychlo jednoduché úpravy, které na chvíli zvýší výkon a sníží spotřebu, určitě nevyvinula tolik úsilí do vývoje, aby její reklamní sliby mohly být brané vážně. Opravdu mám i osobní zkušenost z dob, kdy jsem byl sám „mladý a blbý“ a odrovnal tak svůj jinak běžně spolehlivý a slušný dieselový motor. Chvilku dobrý pocit máte, ale potom buď zničíte motor, nebo vzniknou takové vůle, že výkon jde ten tam a je horší, než předtím. Proč platit za takové úkony. Navíc na spotřebě opravdu nakonec neušetříte.

Lepší je jezdit v klidu, tak jak je vůz navržen, nezávodit každý den cestou z práce, volit s dieselem spíše ty dlouhé táhlé trasy dálnice/dálková silnice a můžete pak porovnávat svoje rekordy v životnosti motoru s dalšími extremisty, kteří někdy dokáží vytáhnout s jedním motorem až milion kilometrů.

Mohlo by se vám líbit