Historie

Malý bastard

single-image

Rád bych pro tentokrát psal o něčem, co mohla být pouze souhra okolností nebo chcete-li, snad něco víc? Řeč bude o Jamesi Deanovi a jeho “Malém bastardovi”.

James Dean byl holywoodská hvězda, která se velmi brzo stala uctívaným idolem. Zemřel mladý na počátku velmi slibné kariéry. Neměl za sebou sice příliš rolí, avšak sklízel veliký obdiv a dokázal také nashromáždit veliké jmění.

Díky bohatství, které získal, si koupil sportovní automobil Porsche 550 Spyder. Jeden z devadesáti vyrobených kusů. Pojmenoval ho “Malý bastard” a nechal si pomalovat karoserii ve stylu závodních vozů. Chlubil se svým novým Spyderem přátelům. Ne všichni však sdíleli jeho nadšení. Někteří se obávali Deanovi lehkomyslné povahy, a toho jak by to vše mohlo dopadnout. Dean chtěl se svým Porsche závodit, jenže bohužel k tomu už nikdy nedošlo. Hned po čtrnácti dnech, 30. září 1955, zemřel po čelní srážce s jiným autem. Řidič protijedoucího auta vyvázl z kolize jen s pár šrámy.

Jisté, avšak prozatím nepatrné problémy provázeli auto už od jeho výroby. Při přívozu do výstavního prostoru Competition Motors, se poranilo několik mechaniků. Vše by se dalo považovat za maličkost, než přišly další série nehod.

Po osudné havárii odkoupil vrak mechanik George Barris, který zároveň pro Deana auto před týdny upravoval. Některé části vozu zůstaly stále použitelné a daly se prodat. Motor “Malého bastarda” zůstal po srážce téměř bez poškození a Barris ho po důkladné prohlídce a drobných opravách prodal nadšenci pro závodní sporty Dr. Williamu F. Eschrichovi. Když se o tom dozvěděl jeden z doktorových přátel – také nadšenec závodních sportů, doktor McHenry – rozhodl se, že si pořídí z auta nápravu s diferenciálem, převodovku a spojku. Dále pak Barris prodal z vozu i další náhradní díly, včetně dvou zadních pneumatik.

V prvním závodu, kdy chtěli doktoři vyzkoušet své nové stroje, postihla je oba těžká havárie. Eschrich se převrátil po zablokování kol při nájezdu do zatáčky. Ačkoli havárii přežil, zůstal už nadosmrti ochrnutý. Bohužel Dr. McHenry tolik štěstí neměl. Ztratil kontrolu nad vozem a zemřel při srážce se stromem. Aby toho nebylo málo, tak řidiči, který si koupil obě pneumatiky, při závodu praskly a jen taktak vyvázl bez ztráty života.

Poté co se Barris dozvěděl o tom, co se stalo, rozhodl se auto věnovat nějaké prospěšné akci. Propůjčil tedy auto kalifornské dálniční policii pro reklamní účely. Doufal, že Deanova sláva ještě zvýší účel jejich kampaně, zaměřenou na prevenci dopravních nehod. Dálniční policie auto uložila do garáže, spolu s dalšími vozy. Během parkování vypukl v garáži, z neznámých příčin, požár. Většinu aut zničil nebo těžce poškodil. Jen “Malý bastard” vyvázl bez újmy. Brzo došlo k převozu k propagačním účelům. Auto převážel na podvalníku zkušený řidič George Barhuis. Na mokré silnici dostal smyk, při kterém valník sjel do příkopu. Prudký pohyb vymrštil řidiče z vozu ven. Předpokládá se, že to by nebylo smrtelné. Finále ale završil vrak “Malého bastarda”, který sjel z valníku a George rozdrtil.

To však bohužel stále není vše. V den čtvrtého výročí Deanovy smrti, bylo Porsche vystaveno v Detroitu na vysokém pódiu. Auto si prohlížel mladý hoch, na kterého se v tu chvíli z ničeho nic zhroutilo a zlámalo mu nohu. I po tomto incidentu bylo auto stále vystavováno veřejnosti. Při dalším převážení, sjelo samovolně z korby. Kromě vlastního poškození, vážně zranilo i několik lidí.

Nakonec “Malý bastard” podlehl zkáze, když se na výstavě v New Orleans sám od sebe rozpadl. Organizátoři se jej pokoušeli spravit. Do této záležitosti se však vložil George Barris, který zařídil, aby byl vůz přepraven do jeho garáže v Kalifornii. Když ale zásilka dorazila a mechanici otevřeli bednění, zjistili, že auto tam není a někam zmizelo.

Ať už to bylo jakkoli, zda auto ukradli Deanovy nadšenci, vůz se od té doby nenašel. Všechny nehody s autem spojené, mohly být jen velká souhra náhod. Nebo zda za tím bylo něco víc? Ať je to jakkoli, je jen na nás čemu uvěříme.

Mohlo by se vám líbit