Zajímavosti

Šifra mistra Forda aneb význam loga nejznámějších automobilek

single-image

Každá automobilka se pyšní svým vlastním a originálním logem. Některé jsou tu s námi už dlouho a za svou éru prošly i různým re-designem. Další však stále vznikají. Pojďme se podívat na významy těch nejznámějších.

Audi
Ohledně loga Audi by se dalo zaslechnout spoustu různých významů a mýtů. Jenže pravdivý je jen jeden. Traduje legenda, že čtyři kruhy v logu symbolizují to, že tato automobilka přišla s pohonem všech kol. Což ovšem není pravdou. Čtyři prolnuté kruhy znamenají spojení čtyř automobilek – Audi, DKW, Horch a Wenderer.

BMW
O této značce koluje velmi populární fáma, že vzhled loga symbolizuje roztočenou vrtuli. Tuto pověst získala pravděpodobně díky tomu, že od počátku vzniku, se tato firma specializovala na letectví, kam dodávala své zboží. Navíc nejvíce tento mýtus potvrdila fotografie z roku 1929, kde je logo vsazené do vrtule letadla. Pravdou však je, že barvy jsou inspirované vlajkou Bavorska, kde měla tato firma své hlavní sídlo.

Mercedes-Benz
Tato automobilka vznikla sloučením značek Daimler a Benz. První slovo v názvu však získalo podle tehdy jedenáctileté dceři Mercédès Jellinek, což byla dcera rakouského podnikatele s automobily Emila Jellinka-Mercedes. Ten se stal členem představenstva společnosti Daimler Motoren Gesellschaft. Význam třícípé hvězdy obkroužené v kruhu symbolizoval zemi, vzduch a moře.

Citroën
Tato společnost, jejíž zakladatel byl André Citroën, původně vyráběla velká převodová kola se šípovým ozubením pro obráběcí stroje. Takže dvě šipky nad sebou směřující vzhůru ve skutečnosti symbolizují dva šípovité ozuby.

Ford
Ford své logo od dob svého vzniku (tj. 1909) téměř nezměnil. Pro zajímavost je však dobré zmínit, že se jedná o originální podpis svého zakladatele Henryho Forda.

Lada
Název této ruské automobilky byl inspirován vikinskou lodí „lad’ya“. A právě tato loď je v logu vyobrazena dodnes.

Maserati
U Maserati bychom v logu našli trojzubec. Ten pochází z Římské mytologie inspirované podle sochy Neptuna v italské Boloni, kde tuto automobilku původní zakladatelé založili. Trojzubec má pak i znamenat sílu a kvalitu.

Opel
Hlavním motivem v logu je blesk. Ten odkazuje na nákladní vůz Blitz (v překladu právě blesk) a vzdává mu poctu. Blitz totiž dokázal postavit automobilku na nohy po těžkém období, kdy skončila druhá světová válka. V dřívějšku uvnitř kruhu loga byla místo blesku vzducholoď.

Peugeot
Symbol lva jako logo vzniklo už na počátku 19. století u malé železárny. Emile Peugeot oslovil zlatníka Juliena Blazera, aby mu navrhl emblém, jenž by označoval výrobky jeho továrny. Lev začal zdobit pily a další výrobky z válcové oceli. Záměr tohoto zvířete byl záměrný. Měl být nositelem vlastností, které pily tohoto výrobce proslavili – tvrdé a odolné zuby, čepel pružná jak tělo šelmy a rychlost řezání jako rychlost lovícího predátora. Původní logo vzniklo ve dvou variantách, kde byl zakomponován původně i šíp. Postupem času se lev stavěl stále více na zadní, až se na ně postavil úplně, jako to známe dnes.

Porsche
Logo zde tvoří erb historického Württemberska, který je doplněný o nápis Stuttgart. To je navíc doplněno o vyobrazení koně. Porsche se tak hlásí ke svému domovskému městu.

Renault
Tvar zesměšňovaného kosočtverce získalo v roce 1925 kvůli tvarům chladiče. Dříve bylo vždy kruhové. V roce 1972 pak z loga zmizel nápis Renault, který byl do té doby vždy situován doprostřed. Od počátku 90. let začala automobilka tento tvar vykládat jako diamant.

Seat
Název této španělské automobilky je zkratkou Sociedad Española de Automóviles de Turismo. Logem je pak iniciála tohoto názvu.

Fiat
Zde je význam nejspíše jasný. Nápis automobilky v různých štítcích či modrém poli, dnes ve fialovém. Jeden čas bychom však našli logo, kde písmena byla rozfázována do čtyř modrých kosočtverců. To dostalo i zkrácenou verzi modrého kosočtverce s pěti bílými pruhy.

Škoda
Logo této mladoboleslavské automobilky vzniklo v roce 1923. Jde o okřídlený šíp, kde právě šíp má symbolizovat pokrok, křídla volnost a oko preciznost. Jedním z dalších interpretací je, že se jedná o inspiraci a symboliku indiánů. Zelená barva emblému se začala používat po revoluci a značí nový začátek.

Volkswagen
Logo tohoto koncernu vyobrazuje zkratku VW. Volkswagen totiž v překladu znamenal doslova – lidový vůz. Původním záměrem značky totiž bylo vyrábět vozy, jenž by byli cenově dostupné pro všechny.

Volvo
Znak Volva je symbol pro boha Marse z mytologie, kde to byl bůh války. Znak je také symbolem pro železo. Navíc tato společnost dříve vyráběla kuličková ložiska, a právě i proto její zakladatelé zvolili tento znak.

Subaru
V Japonsku se pojmem Subaru značí souhvězdí. A to bychom našli i v logu. Velká hvězda symbolizuje společnost Subaru a menší hvězdy pak její pět divizí.

Mazda
Legenda praví, že Mazda je zkomoleninou jména zakladatele Jujira Matsudy. V jeho logu bychom mohli rozpoznat velké počáteční písmeno M. Zároveň však i letícího ptáka jako symbol svobody.

Kia
V překladu z korejštiny znamená KIA – původem z Asie. Ovál kolem těchto písmen má znázorňovat zeměkouli.

Hyundai
Nakloněné písmeno H v logu je překvapivě iniciálou názvu Hyundai. Avšak toto naklonění má hlubší význam. Mělo by se jednat o prodávajícího se zákazníkem, kteří si podávají ruce. Název pak v překladu z korejštiny znamená moderní.

Honda
Opět další automobilka s iniciálou ve znaku. Písmeno H nese podle svého zakladatele – Siochiro Honda.

Jaguar
Tato firma má ve znaku šelmu ve výskoku – Jaguára. Tato šelma má ztělesňovat eleganci a pohyb vpřed. Pro zajímavost, tato automobilka se dříve jmenovala SS Cars (podle Swallow Sidecars Company). Avšak z pochopitelných důvodů, došlo v roce 1945 k přejmenování.

Alfa Romeo
Znak této italské automobilky v sobě schovává hned několik symbolů. Na levé části nalezneme červený kříž, který je symbolem města Milán. Zde byla i tato značka založena. Na pravé straně se zas nachází had, který požírá maurského muže. Důvodem je, že tento symbol byl vyobrazený na praporu rodu Viscontiů, kteří vládli Milánu v 13. a 14. Století.

Toyota
Logo značky Toyota tvoří tři elipsy znázorňující na první pohled iniciálu T značky v oválu. Dvě vnitřní elipsy mají však ještě trochu hlubší význam. Jejich protnutí symbolizuje protnutí srdce značky se srdcem zákazníka. Vnější ovál pak představuje svět, jenž Toyotu obklopuje. Na závěr bych ještě dodal, že díky prolnutí tří elips, dokážeme vepsat/vyznačit všechny písmena značky a vytvořit z nich název TOYOTA.

Bentley
Logo Bentley nese svoji iniciálu orámovanou dvěma křídly. Bentley původně vyráběl motory pro letadla. Proto ta křídla.

Nissan
Logo této značky nese svůj orámovaný název Nissan jenž nese ještě na pozadí kruh. Dříve šlo o modro červené logo. Modrý nápis byl orámován červeným kruhem. Ten symbolizoval vycházející slunce, které najdeme na Japonské vlajce. A ačkoliv barvy se dnes z loga vytratili, symbolika zůstává.

Infinity
Infinity je luxusní divize spadající pod automobilku Nissan. Ve svém logu má ovál, který je v dolní části narušen špičatým trojúhelníkem směřující vzhůru. Co se týče významu, tak ty logo Infinity skrývá hned dva. Trojúhelník ve značce má symbolizovat dálnici vedoucí do budoucnosti. Druhý výklad pak hovoří o bájné hoře Fuji, která má symbolizovat nejvyšší bod kvality.

Lamborghini
Zakladatelem této Italské značky byl Feruccio Lamborghini, kterého vždy fascinovali býci. Shodou náhod byl dokonce narozen i ve znamení býka. A tak se asi nejspíš dostal i býk do loga značky.

Mohlo by se vám líbit