Historie

Schoichiro Toyoda, muž, který udělal ze značky celosvětovou velmoc

single-image

Letos nás začátkem roku opustila osoba, jež se zasloužila o rozšíření značky Toyota po celém světě. Tedy především i na nemalý americký trh. Dne 14. 2. 2023 zemřel na selhání srdce Schoichiro Toyoda a to ve věku 97 let.

Schoichiro Toyoda patřil do nejužšího kruhu, co se týče řízení firmy. Bylo to dáno i tím, že byl potomkem v rodinné linii. Tedy konkrétně vnukem samotného Sakichi Toyody. Tato firma začala původně jako průmyslová společnost (Toyoda Automatic Loom Works) pro výrobu automatických tkalcovských strojů. Další rodinný nástupce to však změnil a firma se přejmenovala na Toyota Motor Company. Možná se ptáte, proč došlo k záměně písmenka d za písmeno t. Bylo to z důvodu, že Toyota s T uprostřed se lépe čte ve většině světových jazycích a také to lépe vypadá napsané v japonštině.

Schoichiro pocházel ze čtyř dětí a měl velice pestrý život. Již za druhé světové války studoval na univerzitě v rodném městě Nagoya. Zde získal doktorát v oboru inženýrství. Během padesátých let se však společnosti moc nedařilo. Firma byla rozdělena na dvě části – výroba a prodej. A obě části se topily v dluzích. Z toho důvodu odstoupil a odešel do ústraní otec zakladatel Kiichira, jenž po této události i zanedlouho zemřel.

Mladý Schoichiro nastoupil do společnosti ve 27 letech a to hned na pozici ředitele odboru kvality. V této funkci na sebe hned upozornil právě díky rozšíření působnosti do USA, kam se v roce 1957 začal vyvážet model Crown. Sám Schoichiro s ním po celých státech udělal propagační výlet. Neodpustil si ani provokativní zastávku před sídlem Fordu v Detroitu. Na jednu stranu je však nutné podotknout, že to vůz samotný však příliš úspěchu nesklidil. Pro Američany a jejich dálnice měl vůz poměrně slabý motor. Všechno zlé je však k něčemu dobré a jak sám Toyoda podotkl ve svých pamětech, toto byl právě ten milník, kdy se rozhodl dodávat prvotřídní a kvalitní auta, která budou fungovat všude na světě.

V roce 1961 se stal Toyoda jednatelem firmy s pomocí své sestry Eiji Toyoda zavedl nový systém Toyota Quality Control – TQC. Během čtyř let byl tento systém zaveden napříč celou společností. Toyoda dál postupoval kariérní hierarchií a tak v roce 1972 se stal viceprezidentem. Během tohoto období, konkrétně v roce 1966 přišla na trh první Toyota Corolla. Do USA se dostala už v roce 1968, kde během následujících 70. let spolu s dalšími modely dala pořádně zabrat domácí konkurenci. Už v roce 1974 se stala Corolla nejprodávanějším autem světa. Dnes tento model slaví úspěch jako nejprodávanější automobil všech dob!

Další výrazný posun nastal během 80. let. Konkrétně v roce 1982 vrcholilo obchodní napětí mezi USA a Japonskem. Konkrétně japonská auta se stala symbolem a strachem USA z ekonomicky sílícího Japonska. I přes to všechno, Toyoda rozšířil výrobu do Severní Ameriky. V roce 1984 vytvořil alianci s General Motors a o další čtyři roky později dokonce otevřel první továrnu v Kentucky. Pro zajímavost, tento projekt vznikl pod zkratkou NUMMI a dnes je to továrna Tesla Motors.

Schoichiro se vždy snažil ostatním pomáhat. Svědčí o tom i dlouhodobé partnerství s GM. Tomu zpočátku hodně pomohlo z hlediska kvality, ale i efektivity. Nebyl to tedy jen a pouze konkurenční souboj. Ke konci svého funkčního období, byla automobilka rozšířená téměř po celém světě. V roce 1992 kdy Toyoda odstupoval z funkce, měla firma továrny v 22 zemích a s koncernem GM bojovala o post největšího leadra na trhu. Tento souboj skončil až v roce 2008 vítězstvím Toyoty. Nutno podotknout, že Toyoda je znám i svým hospodárným přístupem k fungování firemních závodů a dokonce i o místní komunity. Za jeho působení, firma přispívala na všemožné dobročinné akce, organizace, charitu. Ale dbalo se i o zaměstnance a jejich životy, aby se měli dobře.

Po Schoichirovi zůstala žena Hiroko (vzali se v roce 1952), dcera Atsuko a syn Akio. Zmiňovaný Aiko by se dalo říct, pokračoval v otcových stopách. I když trochu odlišným směrem. Postaral se o to, aby tuto značku vrátil do kategorie vrcholného motosportu a po delší pauze přinesl na trh i sportovně laděné vozy pro nadšence. Prvního dubna letošního roku (2023) odstoupil z funkce prezidenta Toyoty a stane se předsedou představenstva.

Mohlo by se vám líbit