Rady a tipy

Jak se vyhnout aquaplaningu

single-image

Aquaplaning je nepříjemná situace, ale rozhodně ne neřešitelná. Většina řidičů zpanikaří a způsobí nehodu až poté, co už hlavní nebezpečí pominulo. Řada řidičů věří, že kvalitní pneumatiky s dostatečně hlubokým dezénem eliminují riziko aquaplaningu, ale opak je pravdou.

Aquaplaning nastává, když je na vozovce velké množství vody, takže pneumatika již není schopna ji všechnu odvést. Před pneumatikou se vytvoří jakýsi vodní klín, který zpomalí a nadzvedne kolo, které tak ztrácí kontakt s vozovkou. To může narušit rovnováhu a ovladatelnost auta. Nicméně aquaplaning se dá snadno vyřešit a často se vyřeší sám ještě dříve, než stihne řidič zareagovat.

Co zvyšuje riziko?
Nejvýznamnějším faktorem je množství vody na silnici a kvalita pneumatik. Rychlost jízdy a povrch vozovky také hrají roli. Vyjeté koleje jsou nejnebezpečnější, protože jsou dlouhé a jsou vedeny po směru jízdy. Další riziko představují místa s příčným zvlněním vozovky nebo dilatační spáry na mostech. Při jejich přejíždění se auto nadlehčí a může dojít k nadzvednutí pneumatiky od vozovky.

Jak odolat aquaplaningu závisí na několika faktorech, včetně konstrukce a typu pneumatiky. Sportovní pneumatiky jsou citlivější na mokré silnici, než třeba kvalitní zimní pneumatiky nebo pneumatiky s konstrukcí pro větší množství vody. Šířka pneumatiky také hraje roli; úzké pneumatiky lépe odolávají, protože hmotnost auta je soustředěna na menší styčnou plochu.

Jak reagovat na aquaplaning?
Nejlepší způsob, jak se s ním vypořádat, je předejít mu úplně. Prvním varovným signálem by mělo být, když vás začne v hlubokých loužích táhnout za volant. Pokud stojíte na plynu, může se stát, že budou kola prokluzovat, a jakmile začne blikat kontrolka systému trakce nebo ESP, je už pozdě. Pokud se dostanete do situace, kdy vaše auto začíná klouzat po vodě, nejlépe je nesnažit se s ním prát a nechat ho jet rovně. K aquaplaningu nejčastěji dochází na dálnici při vyšších rychlostech. Držte volant oběma rukama v rovnovážné poloze. Pokud totiž máte ruku položenou nahoře na volantu, může vás jakékoliv množství vody na vozovce zatáhnout do strany a tím ztratíte kontrolu nad vozidlem. Také nezmatkujte nohama na pedálech. Nejdůležitější je nedupat na brzdu. Počkat až hluboká louže skončí, případně trochu snížit rychlost a nechat auto vodou projet. S ubíráním plynu také opatrně, protože když prudce zpomalíte, těžiště se rychle přesune dopředu, což může způsobit problémy s koly vzadu a vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem. Proto je důležité držet volant stabilně oběma rukama, sledovat situaci na vozovce a nechat auto, aby se s vodou popralo samo, pokud se blížíte k většímu množství vody, prostě zvolněte a dejte vozidlu prostor.

Mohlo by se vám líbit