Elektromobily Rady a tipy

Hybrid, mild hybrid, elektro, diesel… Jaký pohon vybrat?

single-image

Moderní doba na nás chrlí další a další druhy alternativních nebo poloalternativních pohonů. Kromě klasického spalovacího a vznětového motoru přibyly kromě elektromotorů také jejich kombinace. Hybrid, plugin hybrid, mild hybrid. Který je vhodný na co a jaký je mezi nimi rozdíl?

Čistý hybrid – HEV?
Jedná se o kombinaci spalovacího motoru s elektromotorem bez nutnosti elektromotor externě dobíjet. Baterie se dobíjí právě provozem spalovacího motoru, který ale zároveň slouží jako hnací ústrojí pro jízdu automobilu při čemž mu dobitý elektromotor pomáhá zvýšit efektivitu, výkon a snížit tak emise. Tento vůz využívá tři fáze běhu. Čistě elektrickou, která se sepne při nízkých rychlostech ve městech, dopravních zácpách, parkování. Potom kombinovanou, kdy jedou oba motory naráz. To nastane pokud jedeme střední rychlostí někde po okresce. Čistě spalovací fázi elektronika zvolí především při vyšších rychlostech, tedy na samotný benzinový motor pravděpodobně pojedete především na dálnici. Tento pohon je výhodný především, pokud většina vašich cest míří po městě a občas po okresní silnici při čemž na dálnici zavítáte spíše zřídka.

Plug-in hybrid – PHEV
Vychází z čistých hybridů, ale rozdíl je, že akumulátory lze dobíjet i externě. Tedy kombinování obou motorů je podobné jako v prvním případě, tedy i využití energií a efektivity. Akumulátoru lze však pomoci dobitím a podstatně tak prodloužit elektrický dojezd. Ten je zde tentokrát primárním zdrojem a elektromotor ho spíše dobíjí. Dojezd bývá kolem 50 km, ale nekončí vybitím, protože se před tím stihne přepnout na spalovací motor a elektrický se tím ihned začne dobíjet. Potom nastává tedy opačný poměr a spalovací motor se stává primárním. Tento motor se vyplatí vyloženě více do města.

Mild hybrid – MHEV
„Mírné“ hybridy leží spíše na pólu vozů se spalovacími motory. Akumulátor zde má malou kapacitu a elektromotor spíše vypomáhá spalovacímu motoru a snižuje tak spotřebu až o 10%. Není to moc, ale v peněžence už je to při dnešních cenách znát. Na tento druh se oproti oběma výše zmíněným pohonům nedá získat elektrická značka, s kterou si zaparkujete na modrých zónách nebo s nimi máte levnější dálniční známky. Tyto vozy jsou již vhodné i na pravidelné delší trasy.

Pokud ale jezdíte dálky, pravděopdobně se vám pořád nejvíce vyplatí nějaký dobrý dieselový motor. Naopak u města a těch krátkých v kombinaci s návštěvou obchoďáků s nabíjecím parkovištěm a dobíjením doma přes noc bychom doporučili rovnou plně elektrický vůz. Nicméně s hybridem máte přesně něco mezi. Baterie se dobíjí víceméně sama, nebo kdy chcete vy, ne auto. Dojede v nouzi klidně i jen na benzín a při nabité baterii může ušetřit jak prostředí, tak peněženku a navíc můžete dostat elektrickou značku ke které se vážou značné výhody. Nicméně je třeba před koupí nového vozu vždy hodně prověřit jaké cesty budete absolvovat absolutně nejvíc a která z těchto výplní mezi elektromotory a vznětovými diesely vám pro vaše účely bude vyhovovat nejvíce.

Mohlo by se vám líbit