Období výměny zimních gum za letní je za námi, avšak ne všichni tak učinili. Některým se to i vyplatilo v momentě, kdy nám ještě skoro v květnu začalo sněžit. Je ale dobré s výměnou pneu otálet?
Příčina je jasná. Zákon praví, že přes zimu mají mít pneumatiky hloubku dezénu alespoň 4 mm, zatímco v létě stačí 1,6 mm. Zimní pneumatiky v létě zákon nezakazuje a proto lidé, když se dostanou pod ty 4 mm, tak gumy ještě nechají na dojetí přes léto. Netuší pak, že pro ušetření několika stokorun riskují v extrému i své životy.
Problematika se dá řešit obutím celoročních gum, ale jak řekl první a po něm každý zaměstnanec pneuservisu: „celoroční si nekupujte, ty jsou na nic jak v létě, tak v zimě“. A měl tak trochu pravdu. Brzdná dráha a „upevnění“ auta v zatáčkách neumožňuje žádné krajní hodnoty. Takže ve výsledku se dá trochu říci i to, že spíše jsou na zimu i na léto spíš přítěž, než dobrá volba. Existuje jedno základní pravidlo. Nepoužívejte celoroční pneu pokud najedete více jak 7000 km za rok a pokud jste nuceni vyjet i při náledí, nebo extrémním vedru. Tedy pokud nemáte v zásobě druhý vůz, či druh dopravy, který by zaručoval v těchto případech náhradní řešení.
Zimní pneumatika je vyrobena tak, aby se co nejrychleji zahřála, tedy v létě se velice snadno přehřívá. Funkce pneumatiky pak je ta tam. Bylo naměřeno, že z rychlosti 100 km/h je brzdná dráha delší až o 40 m. Co víc, v tom momentě, kdy letní pneumatika auto zastaví, tam zimní jede rychlostí cca 48 km/h. Tedy v případě, že se čelně střetnou ve stejném místě 2 řidiči na letních, nebo 2 řidiči na zimních dělá doslova „smrtelný“ rozdíl.
Víc asi není třeba dodávat. Každý svého štěstí strůjcem. Škoda je pak, když neuváženost jednoho ohrozí život druhého.
Proč obléct své auto do výstražné vesty?