Zajímavosti

Modernizace STK

single-image

Za poslední desetiletí se mnoho změn na STK neuskutečnilo, přesto to začíná vypadat, že se blýská na lepší časy. Jednotlivé stanice budou dostávat přístroje k práci, které odpovídají současné době. Nedávno přibyl na stanicích měřicí přístroj pro měření propustnosti skel. Čili, zda nejsou skla ztmavená až příliš. Díky tomuto zavedení si lze všimnout, že auta s takovými záležitostmi pomalu vymizela.

Podobně by to mělo dopadnout se zvýšeným hlukem ve vozidle. Evropská Unie totiž ve své směrnici z roku 2018 zadala požadavek, aby do pěti let byly zavedeny i měřáky hluku nejenom aut, ale i motorek. Tento krok byl schválen i naším ministerstvem včetně požadavků na tyto přístroje. Ovšem, zda se měřáky dostanou na stanice už během příštího roku, je stále otázkou. Tak či tak, lze očekávat, že nejdéle do roku 2023 řidič s vozy s nadměrným hlukem, upravenými výfuky apod. postupně vymizí, stejně jako příliš ztmavená skla.

Další podstatnou změnou, která díky této směrnici proběhne, je nařízení výrobcům vozidel povinnost dodávat Stanicím technických kontrol informace a data, která jsou nezbytná k provedení prohlídky. V praxi to znamená, že STK budou mít stejné přístupy jako mají třeba autoservisy, budou moci i u současných moderních aut řešit jejich nastavení do servisního módu, aby některé kontroly mohly být vůbec provedeny. Aktuálně se řeší s ministerstvem, výrobci a STK, jak by celá tato procedura měla přesně fungovat. Určitá úskalí můžou tkvět v tom, že by se mohla prodloužit i doba prohlídky každého vozu. Výrobci mají přístup k datům zpoplatněn, a ještě ke všemu, každý výrobce jinak. Z toho vyplývá další úskalí, jak se to promítne do ceny?

Tohle a ještě další řada změn by pak měly STK posunout o další úroveň výše k moderní době.

Mohlo by se vám líbit