Zajímavosti

MPV vs SUV

single-image

Popularita SUV je v nejlepším a převzala trh po dnes již umírajícím rodinným cvalíkům formátu MPV. Je však tato popularita oprávněná? Dokáže SUV funkčně nahradit rodinné MPV?

Ne. I takto krátký by mohl tento článek být. SUV mělo být zkloubením požadavků bohatých lidí, kteří chtěli ideálně sporťák, ale zároveň aby to byl Jeep, rodinný vůz, náklaďák, a luxusní limuzína v jednom.

Dopadlo to tak, že je to jak celoroční pneu, které jsou špatné i v létě i v zimě. Tedy SUV nevyniká ani v jednom z oborů. Není to dobrý sporťák, ani kvalitní terénňák, rodina se také bude cítit prostorněji v Sharanu, cihly do toho naložit ani nechcete a pohodlí a bezpečnost nedosahuje kvalit značky Bentley, nebo Volvo. Přes všechna kompromisní řešení to ale z nějakého důvodu vyšlo a z SUV je dobový trend.

Dražší a větší SUV, která nabízejí až 7 míst se ve srovnání s o cifru levnějším VW Sharanem, který jsme vybrali pro porovnání, může rovnat prostorem jen částečně. Výhled je zvýšený z obou stran a „autobusácké“ přední okno Sharanu nabízí větší rozhled. Bezpečnější však tady budeme hádat SUV, které má přecejen delší čumák. Jako zástupce SUV tedy použijeme Škodu Kodiaq, tedy největší model od škodovky.

Nákladový prostor je samozřejmě u Kodiaqa kratší, nižší a užší, je prostě menší. Prostornost na sedačkách je také zdánlivě o trochu omezenější avšak dostačující. V prostoru vítězí tedy určitě Volkswagen. Praktické jsou také moduly na zadních sedačkách, které se dají rychle přecvaknout na dětskou podsedačku

Z praktického hlediska budete u MPV ještě po měsících od koupě nalézat nové přihrádky. V tomto ohledu jsou tyto vozy maximálně domyšlené a SUV drtí na celé čáře. Kodiaq zase bude vynikat na horách a v menším terénu, kdy využijeme 4×4.

Jízdní dynamika je už tady s dvoulitrovými naftovými motory dynamikou na straně SUV. Také design samozřejmě absolutně někde jinde u Kodiaqa, protože v mrtvé větvi MPV se už žádné vizuální zlepšení neřešilo léta. Od roku 2010 jezdí Sharany ve stejném zjevu dodnes. Navíc naftové agregáty zcela zmizely a zůstaly jen benzinové 1.4 TSI. U nich ale dynamika také rozhodně není špatná.

Závěrem lze říci, že velké SUV pro rodinu stačí, stejně tak jako kombík, MPV bude o fous lepší z praktického hlediska. SUV má alespoň náskok v modernějším designu zvenku i zevnitř, v lepší výbavě celkově, protože narozdíl od MPV jeho vývoj pochází z novější doby. MPV má tedy navrch opravdu snad jen pokud opravdu potřebujete v autě každý centimetr navíc a případně 7 míst.

I tak je ale škoda, že MPV již odzvonilo. Dnes by bylo vydání nového praktického moderního MPV dírou v trhu. Proto i ojetá MPV mizí a jejich cena roste.

Mohlo by se vám líbit