Zajímavosti Život řidiče

5 výhod či nevýhod operativního leasingu

single-image

Rozdíl mezi klasickým a operativním leasingem zná asi každý. U klasického leasingu se po splacení smluvené částky stáváte majitelem vozu. Operativní vám auto za poplatek propůjčuje na předem stanovenou dobu.

Servis
U operativního leasingu jdou pravidelné servisní prohlídky za majitelem vozu, tedy leasingovou společností. Odpadá vám tak starost často i více než jen o základní údržbu vozu. Na voze bývají často bohaté pojistky navíc i na poruchy, takže by vás nemělo čekat ani náhlé neblahé překvapení. Nicméně u nehod a poškození způsobených uživatelem vozu jde za řidičem celkem nemalá spoluúčast. U vlastního vozu platíte ale spoluúčast samozřejmě také.

Akontace
Při koupi nového vozu je často nutná alespoň nějaká akontace, tedy úhrada menší části ceny vozu už při koupi. Oproti tomu při sjednání operativního leasingu zpravidla neplatíte nic a poté pouze smluvené měsíční platby.

Pojištění
Společnosti vlastnící a pronajímající vozy na operativní leasing má při svém obratu většinou daleko lepší podmínky u pojišťoven, než běžný uživatel. Tím se i ceny dostávají na jinou úroveň, než když si pořídíte vůz vlastní a pojistíte si ho sami. Vám však může být jedno, kolik leasingová společnost za pojištění platí. Vy platíte stejně jen tolik, kolik si společnost řekne a samozřejmě je v jejím zájmu na tom pokud možno neprodělat.

Flexibilita
V případě klasického leasingu je problém auto v polovině smluvní doby prodat. Ve velkém techničáku najdete jako majitele leasingovou společnost, což prodej docela komplikuje. Jednak by se musel nejdříve úvěr celý kompletně vyplatit, což by se budoucímu novému majiteli nemuselo líbit a potom bývá problém, že tržní prodejní cena klesá zpravidla rychleji, než stíháte splatit úvěr. Abychom však někomu nekřivdili, zde záleží na výši splátek a délce trvání leasingu. U auta „na operák“ můžete ve většině případů smlouvu v případě např. finančních problémů a s tím spojené neschopnosti platit měsíční „gáži“ smlouvu předčasně pozastavit a neplatit tak nic. Co však flexibilní už není je smluvní maximální nájezd. Tedy pokud přejedete to, co jste si v operativním leasingu stvrdili podpisem, připlácíte pak každý km docela štědře ve prospěch pronajímatele.

Zbytková cena
Tady je asi ten rozdíl základní. Měsíčně v obou případech platíte zhruba stejně, servisní úkony a někdy i třeba výměna pneumatik zůstává příjemně na straně poskytovatele, při ukončení leasingové smlouvy vám nezbyde nic. Můžete se zkusit s majitelem vozu, tedy leasingovkou, domluvit, zda by vám ten daný konkrétní vůz neodprodala. Čímž jdou nemalé peníze z Vaší kapsy. Naproti tomu když prodáte vůz, který po vypršení smlouvy sami vlastníte, plníte naopak kapsu svojí.

Závěrem. Oba případy mají svoje podstatné výhody i nevýhody. V celkovém součtu bude v některých případech opravdu výhodnější i leasing operativní, zvláště asi ve firemních případech. kde si firma může náklady na auto odepsat a nemusí pak řešit složitě prodej flotily a podobně. Celková finanční výhodnost asi bude ale nakonec na straně koupě vozu do osobního vlastnictví už z důvodu zbytkové ceny po prodeji. Záleží zde ale také hodně na tom, jak je vozu užíváno a tedy jak moc se musí auto platit za údržbu z vlastní kapsy.

Mohlo by se vám líbit