Technika

Aktivní a pasivní bezpečnostní prvky?

single-image

Když mluvíme o bezpečnosti silničního provozu, za bezpečnost vozidla jsou zodpovědné dvě kategorie systémů a zařízení. První skupinou jsou prvky pasivní bezpečnosti. Již samotný název napovídá, že tyto bezpečnostní prvky nejsou při používání vozidla aktivní, ale podílejí se na bezpečnosti víceméně pasivně. Vyznačují se tím, že se používají pouze tehdy, když nehodě nelze zabránit nebo se používají bezprostředně po nehodě.

Na druhé straně existují prvky aktivní bezpečnosti. Jedná se o systémy a zařízení, které se aktivně podílejí na zvyšování úrovně bezpečnosti jízdy na veřejných komunikacích. Úkolem těchto systémů je zmírnit škodu dopravní nehody nebo nehodám zcela zabránit.

Oba bezpečnostní systémy jsou na vozech instalovány podle jejich účelu a jejich hlavním úkolem je chránit cestující před dopravními nehodami. Když dojde k nehodě, jejich sekundární úlohou je chránit všechny zúčastněné před zraněním nebo zbytečnou smrtí.

Co znamená pasivní bezpečnost vozidla?
Jak jsme již řekli, prvky pasivní bezpečnosti se aktivují v případě nehody nebo krátce po ní. Sem můžeme zařadit například různé designové prvky vozu, jako jsou deformační pásy, výztuhy uvnitř karoserie, ale i airbagy, bezpečnostní pásy, konstrukce sedačky a hlavové opěrky, přítomnost dětské sedačky v autě a její uchycení, systém Isofix nebo systém eCall, který v případě nehody zavolá tísňovou linku.

Deformační zóny vozidla – jsou umístěny po celém obvodu vozidla a jsou navrženy tak, aby omezovaly nárazy a přenosové síly, ke kterým dochází při srážce. V praxi to vypadá tak, že kdybychom se podívali např. na to, co se skrývá za předním či zadním nárazníkem téměř každého auta, zjistili bychom, že je tam buď výztužný prvek (tyč nebo jiný ochranný prvek) nebo prázdné místo. Tento prázdný prostor má tendenci při nárazu zbortit nárazník a absorbovat sílu nárazu. Díky tomu se jí do interiéru vozidla přenáší jen malé množství.

Výztuhy umístěné v jiných částech karoserie a pevnost konstrukce karoserie mají stejný úkol – chránit cestující před silami nárazu a zabránit deformacím karoserie, které by mohly ohrozit životy cestujících.

V tomto ohledu je velmi důležité i správné provedení sedadel a hlavových opěrek, které spolu s bezpečnostními pásy a airbagy, ať už čelními, kolenními, záclonovými či jinými, zaručují cestujícím maximální ochranu. Dříve se používaly dvoubodové bezpečnostní pásy a dnes se používají pouze tříbodové, které jsou mnohem bezpečnější. Airbagy, alespoň čelní airbagy, najdeme v základní výbavě snad každého moderního auta. Systém uchycení dětské sedačky Isofix je také součástí mnoha moderních vozů a pomáhá chránit nejzranitelnější cestující.

Pokud nehodě nelze zabránit, jsou některá evropská vozidla vybavena systémem eCall, který je navržen tak, aby v případě kolize automaticky přivolal záchrannou službu.

Co je to aktivní bezpečnost vozidla?
Mezi prvky aktivní bezpečnosti patří různé moderní systémy, zařízení a senzory, stejně jako základní funkční prvky každého vozidla i samotného řidiče a jeho stylu jízdy a způsobu řízení vozu.
Do auta lze nainstalovat nekonečně mnoho různých bezpečnostních systémů, ale musí s nimi spolupracovat i zodpovědný řidič, který na silnici neriskuje nehodu.

Klíčovými prvky aktivní bezpečnosti jsou samozřejmě plně funkční brzdy a všechny ostatní systémy a sestavy vozidla. Správně fungující světla vozidla jsou neméně důležitá, a to nejen při jízdě v noci. Jedním ze základních předpokladů bezpečnosti provozu je známý slogan „vidět a být viděn“.

Pokud však jde o moderní zabezpečovací systémy, asi nejznámější jsou systémy, jejichž zkratky jsou ABS, ESP, ASR, TCS nebo PDC a mnoho dalších.

Systém ABS – protiblokovací systém – působí jako aktivní bezpečnostní prvek při nouzovém brzdění. Zabraňuje zablokování kol, díky čemuž má řidič kontrolu nad vozidlem i v kritické situaci. Tento systém však neomezuje funkčnost brzdového systému. Ve spolupráci s tímto systémem fungují i další podobné systémy jako kontrola trakce, kontrola stability vozidla, asistent rozjezdu do kopce nebo třeba parkovací asistent napojený na jednu couvací kameru nebo více kamer, které snímají dění kolem auta.

Většina asistenčních systémů (ABS, ESP, ASR) reguluje účinnost vozu aktivací brzd jednotlivých kol. Tímto způsobem je možné zabránit uklouznutí na kluzkém povrchu a nad nebo pod volanty. Další asistenční systémy dokážou například varovat řidiče před vybočením z jízdního pruhu nebo sledovat míru únavy, sledovat dopravní značky a rychlostní limity a zobrazovat řidiči varování na obrazovce.

K prvkům aktivní bezpečnosti můžeme přidat malé množství výkonu motoru. V rukou zkušeného a zodpovědného řidiče může vozidlo se silnějším motorem snáze předjíždět ostatní vozidla a strávit tak méně času v protijedoucím pruhu. V rukou nezodpovědného a nebezpečného řidiče však může být vysoký výkon motoru zbraní.

Mohlo by se vám líbit