Rady a tipy Technika

Opravná sada místo rezervy? Dnes už ano.

single-image

Když jsem nedávno kupoval nové auto, překvapila mě absence rezervy. V kulatém prostoru pod zavazadelníkem se nacházela pouze jakási tajemná lepicí sada. Říkal jsem si: „akorát práce navíc, tady budu asi trochu váhat“. Pak mi bylo vysvětleno, jak jednoduché a účinné to je.

Nejprve si řekneme princip funkce lepicí sady. Já si to na první dojem představoval podobně, jako bývaly lepicí sady na kole, kdy se musela nejdříve najít „dírka“, potom zalepit zvenčí a poté „pumpičkou“ dohustit. Těžko jsem si představoval kterak „dírku“ na kole u auta hledám 🙂

Bylo mi však vysvětleno, že v lahvi je plnicí lepicí hmota, kterou pohání kompresor do pneumatiky přímo ventilkem a zaplní ji zevnitř celou. Tedy zacelí všechny šrámy až do velikosti 6,5 mm. Poté máte asi 200 km na to najít rychlostí 80 km/h pneuservis, kde vám gumu opraví pořádně s příplatkem za čištění lepidla.

Abych nezapomněl, nejedná se zde o nějakou lacinou alternativu k rezervě, ale o oficiální možnost nabízenou čím dál víc samotnými výrobci. V německu už je podle našich statistik až polovina vozů z výroby vybavena lepicí sadou a ne rezervním kolem. Důvod? Za rezervní kolo si připlatíte a výměna je na déle. Nedostatkem však je výše zmíněné omezení rychlosti a vzdálenosti dojezdu.

Absence obrovského těžkého kola také uštědří nějaké místo navíc k zavazadlovému prostoru ve tvaru písmene „U“. Vzhledem k tvaru a absenci jakéhokoli obložení bych asi volil ukládat tam měkčí a tvárnější předměty, jako třeba prádlo, pleny, zbytek pneumatiky….

Legislativně je možnost dodatečně dokoupit lepicí sadu do jakéhokoliv vozu, kterému to umožňuje vyhláška 341/2014. Pokud tedy máte auto z doby, v které lepicí sady legání nebyly, není nejmoudřejší si lepicí sadu pořizovat. Tento názor s námi sdílí 9 z deseti policistů a zaměstnanců STK. Cena takové jedné originální lepicí sady se pohybuje okolo 7-8 tisíc korun.

Stále modernější je však mít na defekt pneumatiky sjednané pojištění. V případě defektu tak nic neřešíte a jednoduše zavoláte asistenční službu, která z nejbližšího styčného bodu přijede a vše dá „do pucu“.

A nakonec už existují „gumy“, které mají uvnitř vrstvu stálého lepidla a zároveň zpevněné bočnice tak, že defekt za jízdy ani nepoznáte, pokud není opravdu zásadní. Pokud vás toto zaujalo, pak hledejte po googlu slovíčka jako „ContiSeal“, nebo „Run-Flat“.

Jak taková lepicí sada funguje v praxi se můžete podívat na toto cizojazyčné video.

Mohlo by se vám líbit