Cestování

Autem po Islandu – počasí

single-image

Ostrov ohně a ledu, tak se přezdívá ostrovu Island. Jak tvrdý chléb – na Islandu geotermální chléb – mají islandští řidiči? Vyzkoušeli jsme si 5 dní těchto ostrovních silnic a nutno říct, že je to stejné jako počasí – hodně proměnlivé.

Na úvod nutno poznamenat, že se naše cesta odehrála na přelomu února a března. To znamená, že v době, kdy na Islandu panuje zima. Nejedná se o tuhou zimu jako třeba v lednu a hlavně si užijete mnohem více denního světla, které při řízení oceníte.

Náš zapůjčený vůz byl přesně ten, který se hodil spíše na teplou Malorku nebo Tenerife, na krásně upravený asfalt – Hyundai i10. Islandské silnice plné upravených a stylových Defenderů a čtyřkolek jako Dacia Duster, Suzuki Vitara znamenaly pro i10 velkou výzvu. V zimních měsících je rozumné cestovat po vlastní ose pouze jižním, jihozápadním a západním Islandem. Správa silnic má také vytipované konkrétní silnice, které jsou hojně používány turisty a zimě jim věnuje mnohem větší péči. Stejně tak poskytuje detailní informace o stavu jednotlivých silnic, včetně fotek z webkamer. Můžete si vše před cestou nastudovat a zvolit ideální trasu, případně cestu zrušit úplně. Často není ani jiná možnost, protože jsou silnice zavírány – kvůli hustému sněžení, silnému větru, hrozící lavině, geotermální aktivitě nebo náledí.

Aktuální informace najdete na safetravel.is. Pro řidiče z pevninské Evropy je velkým nebezpečím silný vítr. Hodně podceňovaný, ale velmi zrádný. Nevyzpytatelný poryv rozhodí celý vůz a zrovna nepozorného řidiče dostat do svízelné situace. Větrnou situaci skvěle mapuje web a aplikace windy.com.

Mohlo by se vám líbit