Zajímavosti

Češi vyrobili funkční repliku Bugatti Chiron z Lega

single-image


Kladenská divize společnosti Lego dostala “kravský” nápad postavit Bugatti Chiron v životní velikosti. Aby to však nebylo tak jednoduché, dali si za cíl i to, že bude jezdit, bude se dát řídit a bude poháněn pouze malými motorky ze stavebnic Lego Technic.

2304 malých elektromotorků nakonec dokázalo podle plánu vyprodukovat výkon mezi 2 a 3 kW s maximálkou zhruba 35 km/h. Točivý moment byl odhadován na hodnotu mezi 50 – 74 Nm.

Další podmínkou bylo, že auto bude z lega postavené minimálně z 90%. Půjčená tak mělo pouze klasická litá kola a konstrukci.

Plánované výkresy se po většinu času vyvíjely společně se stavbou, protože některé věci se jednoduše navrhnout v digitální podobě nepovedlo. Konstrukce se musela hodně zjednodušit a to odnesl samozřejmě zejména podvozek. Z kostek Lega jsou tedy některé sloupky, zadní funkční vysouvací křídlo, nebo třeba i panty dveří.

Aby se vůbec podařilo trefit kostičkami z Lega do designové křivky Bugatti Chiron, bylo potřeba prakticky vynechat ostré hrany. Řešení nabídly trojúhelníkové modulované články.

Samozřejmostí zůstal celý velmi pěkně navržený systém světel Chirona včetně zadní ledky. Všechny elektromotory byly mezi sebou zpřevodované plastickými ozubenými kolečky Lego Technic, což se mohlo zdát jako překážka, protože hmotnost celého modelu činí jeden a půl tuny. Po porovnání materiálů jako je kov, kevlar, či uhlíkové vlákno však testy ukázaly, že součástky z Lega překonají nakonec i to uhlíkové vlákno.

Celá tato legrace vyšla několikačlenný tým na nejméně 13 000 hodin a použito bylo více než milion součástek stavebnice Lego Technic. Všechny dílky byly zasazeny ručně a to bez použití jakéhokoliv lepidla.

Zkušební jízda proběhla na okruhu, kde jinde, než ve Wolfsburgu, kde své vozy testuje i samotná automobilka Bugatti. Zkušebním řidičem také nemohl být nikdo jiný, než Andy Wallace, tedy oficiální pilot značky.

Při první jízdě “legatti” ujelo pouze malý kousek cesty. Pak se objevil problém s řetězem. Ten se však několika úpravami podařilo více napnout a druhá jízda už se vydařila perfektně.
Na celý příběh vývoje se můžete podívat ve druhém videu.

Mohlo by se vám líbit