Historie

Konec Valentina Rossiho

single-image

Jeho jméno zaslechl snad každý. I ti, kteří o motosportu nic neví, nebo o něj nemají nejmenší zájem. Řeč je o skvělém motocyklovém závodníkovi, Valentinu Rossi. O živoucí legendě jedné stopy.

Všechno jednou musí skončit. A to i kariéra, tak nadaného závodníka. Snad jednoho z nejúspěšnějších celé historie. Za svůj život se Valentino zúčastnil přes více než 430 velkých cen, z nichž 115 z nich vyhrál. Devětkrát stanul na nejvyšším stupni šampionátu. Z toho pak dokonce sedmkrát v nejprestižnější třídě MotoGP. Díky všem těmto úspěchům získal slávu a status jednoho z nejvýdělečnějších sportovců. Podle odhadů si díky svému talentu dokázal vydělat čtyři miliardy korun.

Na jím nedávno svolané konferenci však oznámil svůj konec: „Mám za sebou velmi dlouhou kariéru a naštěstí jsem v ní vyhrál spoustu závodů a prožil řadu nezapomenutelných momentů a vítězství. Je to těžké rozhodnutí, ale musíte jej pochopit“. Čas je neúprosný ke každému, avšak co by jiní stále dali za Rossiho výsledky. Naposled se stal vítězem před čtyřmi lety.

Valentino Rossi začal závodit už jako malý kluk. Není divu, jeho otec byl též bývalý závodník. Pro začátek v motokárách, které si z obavy o bezpečnost prosadila jeho maminka. Později však přesedlal na minibiky, což byla též i cenově přívětivější záležitost. Ve čtrnácti letech přesedlal na 125, kde slavil premiérové vítězství ve své první sezoně na okruhu v Brně. Následující rok z patnácti cen vyhrál jedenáct a v osmnácti letech slavil svůj první světový titul. Poslední titul se mu podařilo získat v roce 2009. Ovšem v letech 2014, 15 a 16 skončil druhý. Před třemi lety pak dokonce celkově třetí.

Ve světě motosportu nezůstal jen u motorek. Objevil se párkrát v rámci testů i ve Formuli 1. Jedním z nejzářnějších výkonů se udál ve Valencii, kdy na konci závěrečného dne jezdil jen o půl sekundy na kolo pomaleji než Michael Schumacher. A za sebou nechal i řadu zkušenějších jezdců. Šéf stáje Ferrari mu dokonce nabízel místo v monopostu v roce 2008 po testu ve Valencii, kde za Räikkönenem zaostal o pouhou desetinu sekundy. Avšak ani zde to neklaplo a Valentino nepřesedlal.

Špatně se mu nevedlo, ani když měl příležitost vyzkoušet si NASCAR. Než to všechno, zaujalo ho rallye, kde se zúčastnil několika podniků v kategorii vozů WRC. I přes to všechno, nikdy neopustil motocyklové závodění. Na druhou stranu, před lety o rallye vážně uvažoval, když začal mluvit o konci kariéry: „Až to jednou budu dělat jen pro zábavu, pravděpodobně zase zkusím rallye. Vím, že přechod do F1 by byl jednodušší, ale až skončím v MotoGP, budu na F1 příliš starý“. Takže vlastně kdo ví, co bude dál. Valentino má navíc ještě jeden nesplněný sen, a to vyzkoušet si vytrvalostní závod Le Mans. Otázkou ještě zůstává, zda na to také bude mít čas. Po rozloučení se stájí Petronas Yamaha si chce založit vlastní stáj, čímž by vlastně v MotoGP zůstal.

Mohlo by se vám líbit