Auta Historie

Škoda Felicia

single-image

O Škodě Felicii by se dalo říct, že je to jedna z ikonických tváří Mladoboleslavské automobilky, ba dokonce by si zasloužila i titul legenda. Felicie vycházela z modelu Škoda Favorit. Oproti němu však měla pokročilejší design a přišla i s řadou zlepšení. V její prospěch hrála stále atraktivní cena a slušný výkon.

První model Felicie sjel z výrobní linky v říjnu roku 1994. Šlo o pětidvéřoví hatchback, který se dočkal řady různých provedení. Příkladem je pětidvéřové kombi, užitkový pick-up, ještě o trochu větší užitkový vůz Vanplus či Felicia FUN. Tato Škodovka se dostala i na závodní tratě.

Oproti Favoritu byla Felicie o pár centimetrů širší i delší. Měla prostornější kabinu, ale i interiér celkově, modernější design, širší spektrum výbavy a výkonnější motory. I objem kufru se zvýšil o 21 litrů.

Z hlediska výkonu, byly k dostání jako u Favoritu, s motory o výkonu 40 nebo 50 kW. Během roku 1995 pak přibila verze 1,6 MPI s výkonem 55 kW a atmosférický naftový motor 1,9 SDI s výkonem 47 kW.

Stejně jako zvenčí, tak i design interiéru prošel změnou a zakulatil se. Přibily zde oproti Favoritu i nové moderní prvky, jako například ABS (protiblokovací systém brzd ), posilovač řízení, možnost až čtyř airbagů, vyhřívaná přední sedadla, klimatizace, možnost čalounění kvalitní kůží či palubní počítač.

Po vzoru Favoritu, tak i Felicie byla nabízena ve spoustě různých akčních výbavách. Tím byla například luxusní edice Laurin & Klement, jenž vznikla u příležitosti oslav sta let automobilky Škoda v roce 1995. Dalším příkladem je například výbava Atlanta, jenž nesla název podle tehdy probíhajících olympijských her v Atlantě. Pro představu bych zmínil ještě edici Active, All Safe určenou jen pro vývoz, Blue Sky, Color Line, Magic, Family, a spoustu dalších.

Favorit se dostavil i jako závodní verze. Jednou z nich byla Pickup Freestyle, které byli určeny pro okruhové závody. Tyto závodní speciály byli založeny na modelu Pickup první a druhé generace a měli zakryty nákladový prostor. Dalším závoďákem byla Škoda Felicia Kit Car. Šlo o speciálně upravenou verzi pro rallye závody.

Po čtyřech letech výroby, byl v roce 1998 představen facelift. Zásadní a nejvýraznější změnou byla změna masky, nárazníku a kapoty, po vzoru Škoda Octavia. Došlo i ke zlepšení antikorozní ochrany. Verze hatchback a kombi byli o něco zvětšeny. S upgradem přibily opět i nové stupně výbavy.

Felicie nebyla populární jen mezi lidmi, ale našla své uplatnění i ve vozových parcích různých firem. Požívala je třeba česká pošta, poslanecká sněmovna, taxislužby či autoškoly, a přes pět a půl tisíce vozů sloužilo u české policie.

Výroba Felicie byla ukončena po sedmi letech v roce 2001. Ve variantách hatchback, pickup, Fun nebo Vanplus se v tomto rozmezí vyrobilo 1401489 vozů. O oblíbenosti Felicie vypovídá i fakt, že se vyráběla souběžně s první řadou pokročilejší fabie, téměř tři roky.

Vezmeme-li v potaz levný servis, dobrou dostupnost náhradních dílů, relativně dobrou výdrž a možnost si ještě drobné opravy udělat doma, tak není divu, že po ojetých kouscích je pořád velký zájem.

Mohlo by se vám líbit