Historie

Laurin & Klement – náhled do historie

single-image

Laurin & Klement, značka založená v roce 1895, byla původně českým výrobcem jízdních kol, motocyklů a automobilů. V roce 1925 byla akvizována společností Škoda, čímž došlo ke vzniku dnešního výrobce Škoda Auto.

Začátky firmy sahají do roku 1895, kdy knihkupec Václav Klement a strojní zámečník Václav Laurin založili společnost v Mladé Boleslavi. Jejich reakce na nespokojenost s německým jízdním kolem vedla k vlastní značce Slavia. Společnost začala s výrobou v pronajaté dílně s pěti zaměstnanci. Postupně se rozrostla, až v roce 1897 přešla na tovární výrobu. V roce 1899 představili svůj první motocykl a postupně se zaměřili na výrobu motocyklů a automobilů.

Během následujících let firma rostla a rozšiřovala svou nabídku produktů, včetně motocyklů, automobilů a dalších strojů. V roce 1907 byla transformována na akciovou společnost a začala se stávat jedním z předních výrobců automobilů v Rakousko-Uhersku. Jejich vozy získaly uznání v mezinárodních soutěžích a firma prosperovala.

Během první světové války se firma zaměřila na válečnou produkci, což jí pomohlo udržet se nad vodou. Po válce však čelila novým výzvám, zejména omezení obchodu v důsledku nového geopolitického uspořádání. Přesto se firma postupně zotavila a obnovila své obchodní aktivity.

V roce 1924 firma postihl požár, který způsobil značné škody. K tomu se přidaly problémy s konkurencí a starými koncepty vozidel. Proto se v roce 1925 spojila s koncernem Škoda. Tím se stala součástí většího podniku a začala vyrábět vozidla pod názvem Laurin & Klement – Škoda.

Postupem času se firma přejmenovala na Akciovou společnost pro automobilový průmysl a stala se součástí koncernu Škoda. V roce 1945 se oddělila jako samostatný podnik, který později přešel pod název AZNP – Automobilové závody, národní podnik.

Mohlo by se vám líbit