Rady a tipy

Rozjíždění na dvojku

single-image

Už v autoškole nás učili: Na jedničku se pouze rozjedeš a pak hned přeřad. Určitě nás ale všechny potkala situace, kdy to bylo naopak a první rychlostní stupeň jsme rovnou vynechali. Třeba kvůli podkluzující silnici. Co se v takovém případě děje s autem a ničí se skutečně převodovka?

Článek asi nebude moc zajímavý pro majitele auta s automatickým řazením, ale pro nás, co máme vůz s klasickým ,,klackem”, je otrava neustálé přeřazování mezi jedničkou a dvojkou v koloně. Spoustu lidí si práci ulehčí a rozjíždí se rovnou na dvojku.

Při rozjetí vozu hrají klíčovou roli významné odpory a nutnost co největšího točivého momentu motoru. Ten se vám samozřejmě dostane při co nejkratším převodu – tedy na jedničku. Zároveň je tu účinnost třecích elementů spojky, která rostoucím výkonem klesá. Čím větší otáčky, tím horší účinnost spojky – větší prokluz a opotřebení. I proto se nerozjíždíme s vytočeným plynem – bez akcelerace. V případě rozjezdu na dvojku je nutné zvýšit otáčky, při kterých(hodně zjednodnodušeně vysvětleno) dochází k opotřebení spojky.

Některá auta, která jsou například určená pro jízdu v terénu. mívají převodovku velmi ,,krátkou”. Častou praxí u vozů s automatickou převodovkou je i ,,zimní” režim pro rozjezd – ten používá pro rozjezd druhý rychlostní stupeň.

Vždy jde hlavně o vyhodnocení řidiče a jeho konkrétního vozu.

Mohlo by se vám líbit