Historie

První elektromobil

single-image

Elektromobily jsou dnes považovány za moderní a ekologickou alternativu k tradičním vozům se spalovacím motorem. Málokdo však ví, že historie elektromobilů sahá až do 19. století, kdy byly první vozy na elektrický pohon vyvinuty a dokonce překonaly některé rychlostní rekordy. Jak tedy vznikl první elektroautomobil a jak se vyvíjel v průběhu let?

První elektromotor a elektromobil
Začátky elektromobility se datují do roku 1828, kdy slovenský fyzik Štefan Anián Jedlík sestavil první elektromotor, v němž pevnou i otočnou část tvořily elektromagnety. Tento motor použil v roce 1842 pro pohon vozíku, pohybujícího se na kolejích. Tento vozík je považován za první elektromobil, i když nebyl určen pro silniční provoz.

V roce 1835 historicky první elektroautomobil společně sestavili nizozemský profesor Sibrandus Stratingh a jeho asistent Christopher Becker. Šlo o malý model vozu, který byl poháněn elektromotorem napájeným galvanickými články. Tento vůz dosahoval rychlosti asi 15 km/h a měl dojezd několik kilometrů.

V roce 1859 francouzský fyzik Gaston Planté vynalezl první dobíjecí baterii, která umožnila skladování a opakované využití elektrické energie. Tento objev znamenal zásadní pokrok pro rozvoj elektromobility, neboť umožnil zvýšit dojezd a výkon elektromobilů.

První rekordy a rozkvět elektromobility
V druhé polovině 19. století se začaly objevovat první elektromobily určené pro silniční provoz. Ty byly často inspirovány kočáry bez koní, které byly poháněny jedním nebo více elektromotory. Tyto vozy byly oblíbené zejména mezi bohatými zákazníky, kteří ocenili jejich tichý chod, snadné ovládání a nízkou údržbu. Elektromobily byly také vhodné pro městskou dopravu, kde nebylo potřeba velkého dojezdu ani rychlosti.

Elektromobily se také proslavily svými rychlostními rekordy, které překonávaly tehdejší vozy se spalovacím motorem. V roce 1899 belgický inženýr Camille Jenatzy dosáhl s elektromobilem La Jamais Contente (Nikdy spokojený) rychlosti 105,88 km/h, čímž se stal prvním člověkem, který překonal hranici 100 km/h na silnici. V roce 1902 americký podnikatel William C. Baker dosáhl s elektromobilem Torpedo Racer rychlosti 193,12 km/h, čímž stanovil nový světový rekord.

Na počátku 20. století byly elektromobily velmi rozšířené, zejména v USA, kde tvořily asi třetinu všech prodaných vozů. Elektromobily byly také využívány jako taxi, které byly provozovány například v New Yorku, Londýně nebo Paříži. V roce 1902 americký vynálezce Thomas Edison zlepšil baterii elektromobilů, která byla odolnější a měla delší životnost.

Úpadek a obrození elektromobility
V první polovině 20. století začaly elektromobily ztrácet svou popularitu a postupně byly vytlačovány vozy se spalovacím motorem. To bylo způsobeno několika faktory, jako byl rozvoj ropného průmyslu, který snížil cenu a zvýšil dostupnost pohonných hmot, vynález elektrického startéru, který zjednodušil zapalování spalovacích motorů, a hlavně masová výroba levných a spolehlivých vozů, jako byl Ford Model T, který byl vyráběn od roku 1908.

Elektromobily se tak staly okrajovým fenoménem, který byl omezen na některé speciální účely, jako byly golfové vozíky, invalidní vozíky nebo dětské hračky. Většina automobilových výrobců zastavila vývoj a produkci elektromobilů a soustředila se na zlepšování spalovacích motorů.

Zájem o elektromobily se znovu probudil v druhé polovině 20. století, kdy se začaly objevovat problémy spojené s environmentálními a energetickými dopady spalovacích motorů, jako bylo znečištění ovzduší, globální oteplování, ropné krize nebo závislost na dovozu ropy. V některých zemích byly zavedeny regulace a pobídky pro snižování emisí a podporu alternativních zdrojů energie. Někteří výrobci začali experimentovat s hybridními, elektrickými nebo vodíkovými vozy, které byly ekologičtější a úspornější.

V 90. letech 20. století se objevily první komerčně dostupné elektromobily, jako byl General Motors EV1, který byl vyráběn v letech 1996–1999 a nabízel dojezd až 225 km a rychlost až 130 km/h. Tento model však nebyl úspěšný, neboť byl drahý, měl malou kapacitu baterie a nedostatečnou infrastrukturu pro dobíjení. V roce 1997 japonská automobilka Toyota uvedla na trh první hybridní vůz Toyota Prius, který kombinoval spalovací a elektrický motor a dosahoval nižší spotřeby a emisí. Tento model se stal velmi populární a otevřel cestu dalším hybridním vozům.

Současný stav a budoucnost elektromobility
V první dekádě 21. století se elektromobilita dostala do nové éry, která byla charakterizována zlepšením technologie, snížením ceny a zvýšením nabídky elektromobilů. Klíčovou roli v popularizaci elektromobilů sehrála americká společnost Tesla, která byla založena v roce 2003 a zaměřila se na vývoj a výrobu luxusních a výkonných elektromobilů. Prvním modelem byl Tesla Roadster, který byl vyráběn v letech 2008–2012 a nabízel dojezd až 394 km a zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy. Následovaly modely Tesla Model S, Tesla Model X, Tesla Model 3 a Tesla Model Y, které se staly velmi žádanými a konkurenceschopnými na trhu. Tesla také vyvinula vlastní síť rychlodobíjecích stanic Supercharger, které umožňují dobít baterii elektromobilu během několika minut.

V současné době je nabídka elektromobilů velmi široká a pestrá, neboť téměř všechny automobilové značky mají ve svém portfoliu alespoň jeden model na elektrický pohon. Elektromobily se vyrábějí v různých segmentech, od malých městských vozů, přes rodinné vozy, SUV, sportovní vozy až po luxusní limuzíny. Mezi nejznámější a nejprodávanější elektromobily patří například Nissan Leaf, Hyundai Kona Electric, Volkswagen ID.3, Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Porsche Taycan nebo Mercedes-Benz EQC.

Budoucnost elektromobility vypadá velmi nadějně, neboť se očekává, že elektromobily budou postupně nahrazovat vozy se spalovacím motorem, a to zejména díky snižování ceny baterií, zvyšování dojezdu a výkonu, rozšiřování infrastruktury pro dobíjení, zavádění regulací a pobídek pro snižování emisí a podporu čisté energie, a také rostoucímu zájmu a povědomí zákazníků o výhodách a přínosech elektromobility. Podle některých odhadů by se mohlo do roku 2030 prodat až 30 milionů elektromobilů ročně, což by znamenalo, že by tvořily asi čtvrtinu celosvětového trhu s automobily.

Elektromobily jsou dnes považovány za moderní a ekologickou alternativu k tradičním vozům se spalovacím motorem. Málokdo však ví, že historie elektromobilů sahá až do 19. století, kdy byly první vozy na elektrický pohon vyvinuty a dokonce překonaly některé rychlostní rekordy. V průběhu let se elektromobily potýkaly s různými výzvami a konkurencí, ale také se neustále zdokonalovaly a inovovaly. V současné době je elektromobilita na vzestupu a nabízí mnoho výhod a přínosů pro životní prostředí, ekonomiku a společnost. Elektromobily jsou tak nejen součástí historie, ale také budoucnosti automobilového průmyslu.

Mohlo by se vám líbit