S přibývajícím počtem celosvětové populace se zvyšuje a rozšiřuje i intenzita silniční dopravy. S rostoucím počtem vozů na silnicích tak logicky přibývá i počet dopravních nehod, ke kterým dochází. Až 95% nehod je zaviněno lidským faktorem. Jednou z možností jak nehodám předcházet a zvýšit bezpečnost, je „tvořit bezpečnější auta“.
Jak však takové „bezpečné“ auto vypadá? Jsou to vozy, vybavené prvky takzvané aktivní bezpečnosti. Tito všemožní asistenti nám pak mohou být nápomocní a snížit riziko nehody. Pojďme se tedy na některé podívat.
Elektronický stabilizační systém
Tento asistent má za úkol snížit riziko ztráty kontroly na vašem vozidle při zhoršených podmínek jako třeba za deště či sněhu. Systém se aktivuje, ale i při extrémních jízdních situacích.
ABS
Jak zkratka může lehce napovědět (anti blockbrake – česky antiblokační systém), jedná se o systém jenž zabraňuje zablokování kola, díky čemuž se zlepšuje řiditelnost vozu při brždění.
Asistent pro jízdu v kolonách
Tento systém využívá radar v přední části vozu, který neustále měří odstup od vozů nebo jakýchkoli jiných překážek před sebou. Díky tomu může zmírnit následky případné kolize a nebo jí přímo i zabránit.
Systém sledování jízdních pruhů
Tento systém se aktivuje až od 60km/h a výše a jeho účelem je zabránit nechtěného vybočení z jízdních pruhů. Což se může hodit třeba v případě mikro spánku, kdy každá sekunda navíc může mnohé změnit.
Kontrola mrtvého úhlu
Již řada z nás asi nejspíš zažila ten nepříjemný pocit, že při změně jízdního pruhu nebo při předjíždění se pouze kousek od vás objeví vůz, i když jste celou situaci sledovali ve zpětném zrcátku. Jedná o tzv. mrtvý úhel. Tento systém funguje tak, že v případě, že se nějaký jiný vůz v tomto bodě nachází, rozsvítí se výstražná kontrolka ve vašem zpětném zrcátku.
Adaptivní tempomat
Tento systém je velice mazaný. Dodržuje totiž vámi nastavenou rychlost, ale navíc dodržuje určitý odstup a od vozu před vámi a sám si případně ubere anebo opět přidá plyn. Využití jistě najde při plynulém provozu na dálnicích při dlouhých cestách.
Funkce nouzové brzdy
Oproti asistentu v kolonách, tento funguje při nízkých rychlostech – 30-35 km/h. V případě hrozící kolize, dojde k okamžitému zastavení vozu. Snižuje se tím zároveň i riziko druhotné kolize.
Systém rozpoznávání únavy řidiče
Přibližně až 20% dopravních nehod je způsobeno únavou řidiče. Systém funguje na principu vyhodnocování pohybu volantu. Při běžné jízdě je volant držen jemně a řízení probíhá plynule. V opačném případě, tedy značné únavy řidiče je volant svírán křečovitě a dochází k trhavým reakcím.
Noční vidění vozu
Noční vidění vozu funguje na principu infračerveného záření. Díky tomu může řidič sledovat možné překážky nebo účastníky provozu až do vzdálenosti 150m. Ukázková situace a využití je například když jedete v noci, mimo osvětlené zóny, hustá vegetace, která na přehlednosti nepřidá a z ničeho nic se může objevit opilý chodec vracející se z nočního dobrodružství. V tomto případě pak lze mnohem rychleji reagovat a včas zamezit případnému střetu.
Rozpoznávání dopravních značek
Ve vnitřním zpětném zrcátku je umístěna kamera, která sleduje dopravní značení před vozem a podává tak aktuální informace v infotainmentu vozu.
Systém rozpoznávání chodců a cyklistů
Tento systém dokáže rozpoznat chodce anebo dokonce i cyklistu. Řidič je včas vozem upozorněn na případné nebezpečí střetu a pokud by hrozilo nebezpečí středu, vůz automaticky aktivuje brzdy.
Adaptivní světlomety
Další pokročilá technologie, která detekuje protijedoucí vozy a upraví světelný kužel, tak aby neoslňovali protijedoucí řidiče.
Co je to Isofix?