Zajímavosti

Válka pohonů, aneb spalovací motory vs. hybridy vs. elektromobily

single-image

V dnešní době stále se zpřísňujících emisních norem se technologie elektromobilů a hybridních vozů stává stále více nezbytná. Skoro u většiny automobilek bychom našli v nabídce hybridní vůz. Dokonce i nabídka elektromobilů se stále rozšiřuje. Automobilky, který takový vůz dříve ve své nabídce neměli, tak ho vyvíjí a připravují k prodeji.

Mezi těmito třídami pohonu jsou však velké rozdíly, jenž každá má svá pro a proti. Ať už jde o úspornost paliva, dojezd, dynamiku, emise, atd.

Hybridní vozy excelují ve spotřebě paliva a v měření emisí oproti naftě nebo benzínu. Hlavním důvodem jejich vývoje byli především již zmiňované emise paliva a jejich snížení. Oproti
tomu je třeba vzít v potaz, že automobily s benzínovým nebo naftovým motorem, jsou z hlediska účinnosti stále lepší. Benzínová auta jsou na tom tedy výkonnostně lepší než hybridní. A ačkoli jsou hybridní vozy pomalejší, tak je to proto, že jejich cílem je především ekonomická a úsporná povaha. Jedním z aspektů, proč také hybridní vozy neexcelují ve výkonu a dynamice je i jejich hmotnost. Ta je způsobena těžkými autobateriemi a elektromotory. Dalším rozdílem, v čem se liší je cena. Hybridní automobily jsou obecně dražší než vozy poháněný konvenčním palivem. Vyšší cena je z důvodu právě kvůli elektromotorům a bateriím. Avšak vše se neustále mění a vývoj technologií baterií a dalšími vynálezy jde stále dopředu. Ceny takových vozů se tak stále stávají dostupnější.

Dalším trendem, jenž vyvolává i mnoho debat, jsou elektromobily a jejich porovnání například s auty na benzín. Jak už to tak bývá, elektromobily mají také své plusy i mínusy.

Výhodou elektromobilů je, že elektřina je levnější než benzín. Samotný vůz je i šetrnější k životnímu prostředí. S elektromobily se pojí i méně častá a levnější údržba a jsou velmi tichý. Navíc se s ním dostane i tam, kde mají spalovací vozy zákaz vjezdu.

Z hlediska nevýhod elektromobilů, tak asi tou nejvýraznější, je jejich krátký dojezd. Ten se pohybuje v rozmezí cca 350 až 500 km. Většině elektromobilů navíc přibližně trvá čtyři hodiny, než se plně nabijí. Což je v porovnání s benzínovým autem, kde je to otázka pár minut, velký rozdíl. Elektromobily navíc mají i vysokou pořizovací cenu odůvodněnou opět instalací baterie, která může mít velikost podvozku celého vozu.

Velký otazník mezi nás vnáší otázka, zda elektromobily nahradí vozy poháněné naftou nebo benzínem. Ačkoli by řada lidí nejspíše řekla ano, tak je tu stále několik problémů, které je třeba vyřešit. Jedním z nich je právě ta vzdálenost. Avšak je třeba podotknout, že v roce 2014 byl dojezd 240 km. Kdež to v roce 2019 je už dojezd téměř 500 km. To samé můžeme vidět i u nabíjení. V roce 2014 trvalo nabíjení přibližně 18 hodin. Dnes už jen dokonce hodinu a půl. Je vidět, že pokrok se stále vyvíjí a je otázkou, kam až to dokážeme vše posunout.

Mohlo by se vám líbit