Historie

Historie automobilky FIAT

single-image

FIAT Automobiles S.p.A, dříve Fabbrica Italiana Automobili Torino, tedy v překladu “Italská výrobna automobilů Turín” je jednou z největších evropských automobilek. Pod značkou Fiat si hodně lidí představí ne zrovna nejatraktivnější auta, nic víc. Historie a portfolio je už ale o poznání zajímavější.

FIAT je jednou z nejstarších automobilek v Evropě. Byl založen roku 1899 v Turíně. V roce 2007 Fiat reorganizoval celou svou organizační strukturu. I přes svou velikost měl na začátku FIAT velice skromnou produkci. Později se z ní stal ale dominantní hráč na trhu.

První modely začínaly na historických dřevěných vozech 4HP a postupovaly přes 6HP a 8HP až na 12HP. Označení HP jak samo napovídá značilo počet koňských sil.

V roce 1911 přišel na trh také prototyp přezdívaný 300HP Record, který se pokoušel jak jeho název napovídá o jedinou věc. O překonání rychlostního rekordu. Při prvním pokusu prolomil hranici 200 km/h, později se povedlo 225 km/h, což však nebylo uznáno. Nakonec však v měření na jednu míli udržel vůz konstantní rychlost okolo 295 km/h.

Následovaly modely jako 515, 508 a 1500. Automobilka již začínala zprostředkovávat licence a tak se výrobou a prodejem automobilů, podle návrhů Fiata zabývaly společnosti jako Walter, NSU, nebo Simca.

Významných, nebo povedených modelů ale bylo tolik, že by vydaly na knihu. Proto se dále budeme zabývat pouze těmi, které v naší zemičce zanechaly nějaký vryp.

Přelomovým modelem se ale stal model Fiat 500 Topolino. Z něj pak vycházely poválečné modely, ne nepodobné VW Brouk, Fiat 500 a 600. Později se k této designové linii přidal ještě prostornější model 1100.

Dalším velkým milníkem se staly samozřejmě modely 124 a 125. Tento vůz si licenčně vypůjčil i Seat, nebo v našich zemích notoricky známá Lada s označením Zhiguli. Tedy v sovětských zemích si vůz ještě konstrukčně hodně upravili, nahrazen byl i samotný motor. Jistá podobnost mezi těmito vozy tedy není vůbec náhodná. Auto bylo ale ve své době velice podařené a slavilo tržní úspěchy.

Modernější dobu přelomu režimu symbolizovaly modely Ritmo, Uno a Tipo. Ty byly přímou konkurencí našeho Favoritu a nutno podotknout, že docela zdařilou. Uno se svou nízkou hmotností a silnější verzí motoru dokázalo potrápit i opticky silnější vozy.

Fiat sám spolkl menší automobilky jako Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Maserati, Ferrari, nebo Iveco. Později ale došlo k fúzi s Chryslerem a letos už je potvrzené další větší spojení s nadnárodním gigantem PSA Groupe. Přibudou tedy do portfolia značky Peugeot, Citröen, DS, Opel a další. Po této fúzi se skupina stane 4. největší koncernovou automobilkou na světě.

Mohlo by se vám líbit