Elektromobily

Jak funguje hybridní auto a jaké typy existují?

single-image

I když si níže jednotlivé typy a jejich odlišnosti probereme podrobněji, můžeme se nejprve krátce podívat na motor takového vozidla. Většina hybridů má kromě spalovacího motoru známého z klasických aut většinou také elektromotor a každopádně baterii, tzv. akumulátor.

Jak název napovídá, jedná se o třídu vozidel, která nejezdí výhradně na fosilní paliva a nejsou 100% elektrická. Můžeme tedy mluvit o přechodném modelu na cestě k plně elektronické budoucnosti. V zásadě existují verze, kdy elektromotor může pracovat i samostatně a je podporován pouze těžkými břemeny. Na druhou stranu tu máme auta, kde pomáhá jen baterie a spalovací motor stále normálně funguje. Dále se podívejme blíže na některé zástupce.

Malé a pomalé hybridy
Začněme nejméně elektrifikovanými hybridy. Takzvané Micro-hybridy jsou v podstatě úplně normální spalovací motory, ale mají integrovaný stop-start systém s rekuperací energie. To jednoduše znamená, že pokud zastavíte vůz například na semaforech, motor se automaticky vypne, aby se zabránilo zbytečné spotřebě paliva. Malá baterie navíc dokáže ukládat energii, která se regeneruje díky tření a teplu vznikajícímu při brzdění. Hybrid-Mild je jen dalším vývojem výše zmíněného modelu s tím rozdílem, že je doplněn autentickým elektromotorem. Nabízí ale málo výkonu a funguje především pro podporu samotného motoru, například při akceleraci nebo předjíždění. Stejně jako verze Micro dokáže i Mild hybrid rekuperovat energii a tím baterii časem dobít. V případě obou modelů je však výsledný efekt poměrně malý a působí spíše jako spořič paliva.

Sériové hybridy
Kromě vznětového nebo benzinového spalovacího motoru má tento typ také výrazně účinnější elektromotor. V sériových hybridech tento motor využívá kola vozu. Na vozidle je však instalován i spalovací motor, který má na starosti dodávku potřebné energie. Nyní se možná právem ptáte, k čemu je dobrý pokročilý elektromotor, když sám neběží. Výhodou těchto vozidel je, že spalovací motor je zcela oddělen od převodovky. Příznivým efektem je, že jej lze navrhnout optimálněji než klasická auta, díky čemuž je výrazně hospodárnější a tedy i efektivnější.

Paralelní hybridy
Nyní se dostáváme k pravděpodobně nejběžnějšímu typu. Paralelní hybridy mají dva kombinované motory – jeden elektrický a jeden spalovací motor. Tato kola jsou poháněna buď jedním z nich, nebo oběma současně, v závislosti na situaci. Například v městském provozu je elektromotor obzvláště účinný, protože jej lze na plný výkon využít k překonání převážně krátkých vzdáleností nízkou maximální rychlostí, přičemž vůz často řídí zcela autonomně.

Na druhé straně při vysokých rychlostech nebo delších časech nastává jiná situace. Zde tyto hybridy většinou spoléhají na klasické spalovací zařízení. Také v tomto případě se baterie nabíjí zpomalením a brzděním vozidla.

Plné hybridy neli silné
Tato podtřída je velmi podobná paralelnímu hybridu, ale tentokrát se zaměřuje na výkonnější baterii. Vůz je tedy konstruován tak, aby elektřinu dostával častěji a delší dobu, s tím je ale často spojena vyšší cena a náročnější a tedy i dražší opravy.

Pisk-in hybridy
Toto jméno by mělo být většině známé. Říká se jim „Plug in“ – v angličtině to znamená „zapojit“ – protože je lze nabíjet přes síťové připojení, nabíjecí stanici nebo tzv. Wallbox stejně jako skutečné elektromobily. Přestože výše zmíněné typy mohou nabídnout i externí nabíjení, obecně se tento termín používá spíše pro vozy s výrazně většími a výkonnějšími bateriemi. Jen na elektřinu s plně nabitou baterií dokážou taková auta ujet často desítky kilometrů. Celkový dojezd společně se spalovacím agregátem může klidně dosáhnout 800 kilometrů i více.

Ale jejich velká výhoda může být pro některé řidiče také slabostí. Důvodem je, že se často nelze vyhnout nabíjení baterie pomocí nabíjecí stanice, protože pouhé nabití ji málokdy dostatečně naplní.

To znamená, že si musíte buď koupit Wallbox, nebo alespoň občas navštívit nabíjecí stanici. Hlavní výhodou ostatních hybridů je, že jde o tradiční vozy, které díky elektronice šetří palivo a celkově podporují a zpříjemňují jízdu. Zejména nevyžadují externí přívod energie, a jsou tedy nezávislejší.

Mohlo by se vám líbit